Bäst just nu

På bio:
"No country for old men" av Ethan och Joel Coen
Pulp Fiction för 2000-talet. Då tänker jag på intrigen och historien som på samma sätt som Pulp Fiction tar helt oväntade vändningar. Karaktärerna som lever sitt eget liv, trovärdiga men ändå skruvade. Och till sist skådespelarinsatserna. Precis som i Pulp Fiction gör alla lysande insatser ner till minsta biroll, även en sliten nuna som Tommy Lee Jones briljerar i rollen som landsortspolis. Sedan slutar likheterna. Den här historien är mörkare och mer suggestiv. Värt att notera: Inte en ton musik hörs i hela filmen förrän i eftertexterna.

Läsning:
"Att skriva- en hantverkares memoarer" av Stephen King
Jag är en hantverkare på den skrivna textens område. Det kanske inte alltid märks här i bloggen. Min i mitt arbete som copywriter blir det tydligt varje dag. Först texter till en produktkatalog, sedan till en hemsida och därefter ett synopsis till en reklamfilm. Då gäller det att se textförfattandet som ett arbete vilket som helst. Det finns ingen tid att sitta och vänta på inspiration. Det är bara att hugga i och lita på sin rutin.
    I Stephens King bok om att skriva böcker lär jag mig att skillnaden mellan att skriva romaner och reklamtexter kanske inte är så stor trots allt. King har en extremt praktisk approach till skrivandet och det är framförallt det som jag uppskattar med här boken. 
    Några sammanfattade tips för dig som vill skriva en bok: "Ha ett litet skrivbord. Placera det gärna i ett hörn, i ett trångt utrymme utan utsikt. Stäng dörren. Börja skriva. Minst 2000 ord varje gång. Sluta inte förrän du är färdig."

Inte konstigt att den mannen är produktiv.



Egg & Milk i Plaza Interiör

I nya numret av Plaza Interiör finns en artikel om Egg & Milk, caféet som jag och min sambo Anna driver tillsammans. Hela fem sidor med smarriga bilder och text (!) Plus en liten guide om hur man skapar stilen hemma. Eftersom jag har tagit fram inredningskonceptet helt själv, så sträcker jag lite extra på mig...

image26


Lisa och Jokim bakom disken.




Missa inte snackisen på Stadsmuseet.

image25

Jag gjorde ett besök på Göteborgs Stadsmuseeum idag. Där pågår just nu utställningen Hem och hemlöshet. Min fantastiskt begåvade kollega Nicklas Hultman, som formgivit utställningen tillsammans med OlssonLyckefors Arkitekter, guidade oss. Det var inte bara snyggt utan kändes verkligt angeläget också. Glöm tråkigt pedagogik och mästrande pekpinnar. Detta är tankeväckande, trevligt och tragiskt - allt på samma gång.

Missa inte. Utställningen pågår till och med november.


Postens helsidor - bofink eller kalkon?

Att jag älskade att gå på bio när jag var yngre, var lika mycket reklamens förtjänst som filmernas.

Reklamen fick man bara inte missa. Reklammakarna tävlade i att vara underhållande. Roy  Anderssons filmer var mina favoriter (fast jag visste inte att det var Roy som gjorde filmerna då). Att de var lite dystra var inget som störde, barnprogrammen var heller inte några färgsprakande Disneyfantasier på den tiden.

I Folksam-filmerna (eller var det Trygg Hansa?) beställde en gubbe försäkring via telefon. Precis när telefonisten hade yttrat orden "ja, då var det klart då", så ramlade pianot ner för trapporna eller så kanade kanoten av biltaket.
 
I Vasa knäcke-filmerna var sötlimpor symbol för feta magar. Ett pekfinger trycktes retsamt in i den svällande limpan mot en vit bakgrund. Knäckebröd däremot - det såg man ju - det var hälsosamt det. (Jämför med dagens Byt bröd-kampanj, så förstår du var reklammakarna fått inspirationen ifrån...)

Brasse Brännström dök hela tiden upp när Lars Amble skulle äta sin Fazer chokladkaka. Han pladdrade på som bara Brasse kan göra medan Amble försökte dölja att han hade munnen full med choklad. Han ville ju inte bjuda.

Och så var det Juicy Fruit-filmerna. Glada tjejer på vita stränder. Surfare på vilda vågor. Låten var precis som man tänker sig en amerikansk reklamjingel "Juicy Fruit is a packet full of sunshine! A packet full of sunshine!"

Bra reklam var kul helt enkelt. Och kanske var det därför jag till slut hamnade på en reklambyrå. Jag vill ju också göra det där.

Men tiderna har förändrats. Jag gillar fortfarande kul reklam. Men jag har lite fler krav och är mer kritisk till reklamen nuförtiden. Konstigt vore det ju annars?

Ett exempel. Idag såg en annons för Posten som vid en första anblick ser smart ut:

image24

Det känns som de vill säga något uppseendeväckande. Men vad?

Först rubriken. Att ett paket är framme över natten vet alla - utom möjligtvis spädbarn och senila. Första meningen då? Ja, det är ganska oväntat att prata om fåglar i en rubrik för Posten. Det är det faktiskt... (Om man inte pratar om brevduvor förstås, fast det hade ju varit relevant och därmed ganska förutsägbart. Eller hur?)

Det måste vara grejen. Reklambyrån har tänkt "Om vi skriver om bofinkar så blir folk nyfikna". Och det är säkert sant. Om man förutsätter att hela Sveriges befolkning är ornitologer. Eller reklamskribenter. Så jag fortsätter att läsa - man vill ju veta hur de får ihop det! Men plötsligt är annonsen slut.

Det står att posten delar ut brev. De delar ut paket. De säljer frimärken. Och så kan man skicka brev.

Är du med?

Ja, det är det som är problemet. Jag fattar också. Faktum är det inte står något i annonsen som jag inte redan känner till. Och det värsta av allt! Det verkar inte som om Posten vill påverka mig att göra något särskilt. De vill inte sälja på mig så mycket som ett frimärke. Trots att jag tar mig hela vägen till sista punkten i annonsen. Det känns lite konstigt, med tanke på vad annonsen antagligen har kostat.

Den kanske bara ska få folk att gilla Posten i största allmänhet. Så kan det faktiskt vara. Men vilka gillar det här? Kunderna? Knappast, de bläddrar nog bara förbi. Postombuden? Nja, jag tror att killen i kiosken på hörnet vill ha lite mer kräng. Ett storslaget påstående om att Posten är snabbare än en bofink kommer nog inte fixa så många nya kunder. Och på tal om det! Vart tog bofinken vägen? Den flög sin kos redan i rubriken. Jag som läste annonsen bara av den anledningen. Jag ville veta vad bofinken hade där att göra!

Men nu ljög jag. Det står faktiskt något i annonstexten som jag inte kände till förut. Eller som är intressant i alla fall. En ynka liten mening. "Paketavin kan förresten komma som sms till din mobil!"

Just där finns kanske ett frö till en annonsserie som någon mer än Postens styrelse gillar...
Annonser som handlar om nya smarta posttjänster som sätter kunderna i centrum. Tjänster som tillför något nytt och bättre för vanliga människor mellan Smygehug och Älvdalen. Vi kan kalla serien "Nya Posten." 

Kära Posten. Skicka ett brev, så pennfajtas vi om saken.


Vårkänslor i Botaniska: Betyg 5/5

Solen sken över Göteborg idag och jag var ledig för en gångs skull. Jag och mina tre döttrar - Moa, Stella och Kajsa - promenerade till Botaniska Trädgården. Vilket ställe! Helt fantastiskt fint. Jag kan rekommendera alla ett besök. Gratis inträde och så vackert och välskött.

Vårlökarna sticker upp överallt och blommor har börjat slå ut i rabatterna och på träden. Största succén under besöket var växthusen, där vi bl.a. såg sköldpaddor, kakaoträd, pepparbuskar, köttätande växter och megastora kaktusar.

Dessutom är Påsköträdet i blom. Påsköträdet är en verklig klenod. Thor Heyerdahl skänkte frön från trädet och Botaniska lyckades få dem att gro. Några år senare visade sig trädet vara helt utrotat på sin enda naturliga växtplats - Påskön. Så träden på Botaniska är de enda med känt vildursprung!


Med rakade ögonbryn; Jag tippar melodifestivalen igen...

Okej, jag erkänner, mina tips inför förra helgen var helt åt helvete.
Carola kan säkert vinna ändå, så vi får väl se.
Jag gör ett nytt försök för denna lördag.

Till final:
BWO
Ainbusk

Till andra chansen:
Patrik Isaksson
Kareokecola eller vad det nu va


image12


























Bloggat från Egg & Milk, Strömstad - där det varit fullt drag idag!

Kent gör reklam för Harry Boy!

Jag har noterat att samma häst lite otippat dyker upp på två ställen. Först i reklamen för V75 (mot slutet) och sedan i Kents video för "Ingenting".

Grabbarna har redan gjort sig en hacka på att kränga mobiltelefoner.
Nu är kanske det är dags för helsidor för V75 Lördagspåse ...




V75, reklamfilm




Kent, "Ingenting"

Min tv-karriär i USA fortsätter...

Jag fick precis ett mail om att mitt band, The Elliots, hade med en låt i gårdagens avsnitt av tv-serien Kyle XY. Avsnittet sändes alltså i kanalen ABC i USA, men serien sänds även i 29 andra länder inklusive femman här hemma. En svindlande tanke att miljontals människor kan höra musiken som vi skrivit och spelat in.

Fast det är faktiskt andra gången vi har varit med i just Kyle XY. Vi har dessutom hörts i "Close to home" och "Moonlight" som görs av konkurrentkanalen CBS.


image8image9image10


Hur det har gått till? Förklaringen är enkel. Vi spelade in en skiva på vårt eget bolag, lade ut låtarna på myspace och några månader senare fick vi ett mail från ett musikpromotionbolag i Hollywood som gillade vad de hörde. De frågade om vi vill låta dem sälja vår musik till filmer och tv-serier. Vi sa ja. Och bollen var i rullning.

Musiken ligger ofta bara i bakgrunden. Eller, som i "Moonlight", så är den en del av miljön. Vår låt skrålar i en liten transistorradio medan ett butiksbiträde blir attackerad av en varulv. Jo, det är faktiskt sant.

Så stjärnor över en natt blir man inte på dealen. Men, det märks ändå. De riktiga fansen till serierna laddar ofta ner musiken och skriver på fansajter om banden. Indiemusik med okända band från Sverige är inte helt ovanligt i amerikanska tv-serier.

Så vi tackar och tar emot. Varje gång vi är med kommer en check med en förvisso ganska blygsam summa. Men det räcker ändå till att bygga upp en inspelningsbudget till nästa skiva. God Bless America ;-)



Sveriges bästa barista 2008?


Får du skakningar och tics om du inte får din dagliga dos espresso, latte eller cappuccino varje dag? Då får du inte missa svenska mästerskapen i baristakonst som kör en lokal deltävling i Göteborg på imorgon, torsdag! Om du jobbar du på café som jag, är det ett måste.

Uttagstävlingen till Barista Cup & Beige Award går av stapeln den 21 februari mellan 12.00 och ca 19.00 på Stadsmuseet. Göteborgs mest dedikerade kaffemakare slåss om en plats i finalen i Stockholm den 6-7 april.

Jag kommer vara där. All publik är välkommen. Läs mer på beige.nu

Kräksjukan kommer

Jag spydde hela natten mellan lördag och söndag. Fick stänga caféet. Nu är jag trött, så trött.
Kräksjukan. Snart hos dig också...


Melodifestivalen...jag siar vinnarna

Nu har deltävling två i Melodifestivalen rullat igång. Eftersom jag inte har nån teve tänkte jag bevisa att man inte ens behöver se och höra eländet för att säga hur det kommer gå.

Alltså, dagens vinnare blir:

Direkt till final:
Carola och Andreas Johnsson
Idol-Ola

Till Andra chansen:
Sanna Nielsen
Andra Generationen

Total vinnare i Globen:
Carola och Andreas Johnsson med One Love

Om jag inte har rätt så kommer jag att raka ögonbrynen. Sanna mina ord.
Sådär. Nu slipper du kolla på teve. Gör nåt trevligt istället, som att knyppla eller lägga pussel...

Är jag eller Carl Reinholdzon Belfrage helt fel på det?

Att jag börjar bli gammal råder inget tvivel om. Jag handlar kläder tre gånger om året. Har gubbig musiksmak. Lönnfet. Eller, ja okej då, fet helt enkelt. Väljer funktion framför form. Och jag har börjat blogga, typ fem år efter att alla andra. Och så kollar jag facebook varje dag, det känns ganska medelålders faktiskt...

Men! Jag har nog trott att jag har koll på trenderna ändå. Fattar vad kidsen är nere med liksom. På senaste tiden har jag börjat tvivla. Eller rättare sagt jag är extremt förvirrad. För när jag bläddrar i tidskriften Nöjesguden nuförtiden så är pannan alltsomoftast rynkad. Förr - när det fanns svartklubbar i varje göteborsk stadsdel, Kriss Kross och Temple of The Dog hade hits på radion och Linda Skugge skrev i Ultra - så var Nöjesguiden cool. Idag är väl inte Nöjesguiden direkt hetast längre, det fattar till och med jag. Men jag trodde kanske att unga människor läste tidningen fortfarande, eller att de utgjorde en målgrupp åtminstone.

Men så läser jag och blir allt mer frågande. Artiklar om Hästpojken, bandet med gamla medlemmar från Bad Cash Quartet som var stora för sju år sen. Dom är tydligen heta? Okej? Intervju med komikern Björn Gustavsson, som är affischnamn i årets melodifestival (!?). Okej? Melodifestivalprogramledare var aldrig med i Ultra eller Nöjesguiden - då, för länge sen.

Musikrecensionerna då? Där brukar man kunna lita på att det är ordning på torpet. Obskyra band med snåriga namn ska hyllas och sen glömmas ett halvår senare. Jag läser: "Bäst just nu: "You say party, we say die die" Bra! " "Instruments of Science & Technology" Så där ja. "Bishop Lamont & Black Milk" Yesss! Precis så. Nej, jag är inte ironisk, så ska det vara tycker jag. Nytt och fräscht.

Men så ser jag: "Bäst just nu: Ola Magnell, Höstkänning". What the...! Där tappade ni mig igen. Ola Magnell? När var han "bäst just nu" nån gång egentligen? Inte 2008 i alla fall.

Vad är förklaringen till detta?

Jag har en teori, för nu slår jag upp en sida som domineras av redaktören själv; Carl Reinholdzon Belfrage. Jag har noterat hans framfart tidigare. Herr Reinholdzon Belfrage hyllar tidigare nämnda Hästpojken, en cover på "Sweet Child o' Mine" och....hepp! Morrissey! Det sistnämnda gjorde man i Ultra hela tiden. ( Hej Andres Lokko!) Sedan kör Carl krogrecensioner. Där nämner han liksom i förbifarten ord som "sauternes", "gåslever", "anklever", "Tournedos Rossini" och "råbiff". Kalle verkar världsvan, hemtam på femstjärniga krogar i världens metropoler. Missförstå mig inte. Jag älskar god mat och dryck. Äter gärna gåslever. Dricker goda viner o.s.v. Jag och Carl skulle säkert kunna ha en riktigt trevlig kväll tillsammans på Sjömaggan eller Basement. Men hur ofta besöker den genomsnittliga Nöjesguidenläsaren såna ställen? Hur ofta äter de Belugakaviar? Jag gör det inte så ofta i alla fall.

Sedan slås jag av tanken. Det kanske de gör jämnt? Nöjesgudienläsare kanske beställer in champagne och gastronomiska mästerverk på krogen varje helg? Och sedan går de hem och lyssnar på Morrisey och Ola Magnell på en efterfest där de korkar upp flaska efter flaska med perfekt lagrad Bordeaux... Det är ju också nån form av revolt.

För så enkelt som att redaktören sköter krogrecensionerna själv bara för att Nöjesguiden ska finansiera hans dyra krogvanor....så enkelt kan det ju inte vara?


Bäst just nu: Gåslever och Morrisey

Fredagsångest

Fredag. Då är det dags att åka till Strömstad och jobba på Egg & Milk. Jobbigt, väldigt jobbigt. Jag är fömodligen en av väldigt få som har fredagsångest.

Det är skönt när jag har kommit iväg. Det tar ungefär två timmar att köra, då brukar jag lyssna på talböcker. Stanna för kaffe i Uddevalla. Fundera. Lyssna på musik. Ganska trevligt. Men det är förmiddagen som brukar vara tråkig. Att packa ihop allt och lämna familjen. Veta att man ska vara borta två dagar. Suck!

En typisk vecka i mitt liv det senaste halvåret:
Måndag - oftast ledig
Tis-tor - jobbar på reklambyrå som copywriter
Fredag - packar in varor i bilen, åker till Strömstad. Handlar och förbereder inför helgen.
Lör- jobbar på caféet.
Sön - jobbar, åker tillbaka till Göteborg.

Helt okej för det mesta, men det finns inte utrymme för speciellt mycket ledighet. Att bli sjuk pajar planeringen fullständigt.  Helt ledig mer än några dagar i sträck har jag inte varit på över ett år. Men jag ska inte klaga, det är självvalt - helt enkelt en del av att driva eget...over and out.


Lingon med blåtira

Stackars Kajsa Lingon! Jo, hon heter faktiskt så, min dotter. Häromdagen lyckades hon klättra över gaveln på vår säng och ramla huvudstupa ner i golvet. Resultatet ser du här:

image3

Hon var vid gott mod ändå. Nu några dagar senare ser det mycket bättre ut. Om man ändå fick behålla läkköttet man har när man är femton månader gammal...

Bandnamnstöld?

Jag sjunger i ett band. Och det här med bandnamn är svårt. Efter långa nattmanglingar och många gräl så blev det...The Elliots (!). Ja, det kan man tycka vad man vill om. Men vi hade kollat. Googlat, kollat myspace och allt det där. Nej inget band hette just så. Men när det var dags att registrera på myspace så dök det upp ett till The Elliots - på Nordirland. Och de spelar rock precis som vi.

image1
The Elliots, Belfast

image2
The Elliots, Göteborg

Men nu är förvirringen total. Om man går in på last fm:s hemsida finns det en gemensam sida för båda banden. Våra låtar är blandade hejvilt.

Så nu är frågan: Ska vi stämma dem? Jag minns när Teddybears fick byta namn efter att något obskyrt band i USA hävdat att de hette just Teddybears först.

Så "The Elliots Belfast" låter väl bra? Vi behåller vårt namn. Vi var först. Åtminstone på myspace...


Wermelin is the shit!

Äntligen kom jag till skott. Efter att ha tänkt det tusen gånger så gick jag in på Sveriges Radios hemsida och lyssnade på Wermelins radioprogram som sänds på söndagkvällar.

Det blev tre timmar med musik som jag aldrig skulle ha hört annars. Allt från raspig countryrock med Hardrock Gunter (!) via svensk progg med Älgarnas Trädgård till rykande färsk engelsk soul med Sarah Ann Webb. Har du aldrig hört namnen? Inte jag heller. Och det är det som är hela grejen... En del är konstigt...en del är kul...mycket är svinbra.
Mest rock - inte så mycket soul, hip-hop, klassiskt och hårdrock till exempel.

I vilket fall som helst så slår Wermelin alla andra radioprogram just nu. Och du slipper allt skitsnack...

http://www.sr.se/cgi-bin/p4/programsidor/index.asp?ProgramID=2216

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0