Duuuktig tidning!

Filter


Filter är det mest läsvärda i tidningsväg just nu. Varje nummer är fyllt av artiklar som jag inte visste att jag ville läsa, men som är oemotståndligt intressanta när man väl börjar ögna igenom dem. I förra numret hade man en svacka med en lång, poänglös artikel om clownen Manne (?). Men det senaste numret är man tillbaka i samma starka form som tidigare.

Min favoritartikel är den om kvinnorna som lydnadstränar hundar med klicker, alltså en handhållen plastbox som ger ifrån sig ett klick varje gång man trycker på den. Kvinnorna vill nu de använda samma metod på svenska skolbarn. Det låter skruvat, men i sitt sammanhang är det logiskt.

Klickern har visat sig vara ett ypperligt hjälpmedel när man tränar lydnad med hundar. När hunden hör klicket och får godis som belöning förstår den omedelbart att den gjort rätt. Man behöver inte hojta och ge kommandon utan styr hunden bara genom att klicka. Lydnadskurserna har blivit en stor succé. Men nu vill eldsjälarna bakom metoden börja tillämpa samma principer på skolbarn och har dragit igång kurser som en del skolor och lärare visat intresse för. Ännu fler är kritiska.

Med rätta tycker jag. För det är trots allt skillnad på hundar och människor.

Artikeln är ett lysande exempel på ett bra Filterknäck. Jag är övertygad om vi snart kommer höra mer om klickerträningen. Men förmodligen med en smaskigare sensationsvinkel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0