Finbesök i familjevardagen

Idag hade vi gäster på besök. Förutom att det var härligt att träffa min moster och hennes man, som rest hit ända från Island, så finns det alltid en annan fördel med just besök: Städningen. Enda gången som vi röjer upp ordentligt i kaoset här hemma är när vi vet att en gäst ska kliva över tröskeln - annars är det lite si och så med den saken. Städning är inte vår huvudgren.

Jag far runt som en iller. Svetten lackar när jag småspringande samlar ihop kläder från golvet, fyller maskinen med disk, drar runt dammsugaren så den slår i väggarna när jag rusar runt hörnen, torkar av de allra dammigast hyllplanen med ett pekfinger så att dammet yr. Jag känner mig som en vimsig karaktär i en stumfilm...fast med ljud...och i färg...(kass analogi, borde stryka den)...

Fem minuter innan besöket ska anlända så packar jag in dammsugaren. Tänder några värmeljus. Sätter på en platta på stereon. Då knackar det på dörren. Jag sätter på mig mitt allra mest obesvärade leende och öppnar dörren.

Puh! Likadant varje gång. Sista-sekunden-uppfräschningen avklarad.

Efter en middag med skönt avslappnat snack - som om det var igår vi träffades, fast det är flera år sedan - så kör jag hem hela gänget till min mamma.

Väl hemma igen häller jag upp ett glas vin, sätter mig i vardagsrummet, tittar mig omkring och njuter.
Vem vet, kanske lyckas vi hålla det städat ett helt dygn den här gången. Kanske...!

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Va skönt att höra att vi inte är ensamma.

2010-12-03 @ 14:21:43
URL: http://astasdagbok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0