När kommer bokhyllan Barack?

 



När George Bush äntligen lämnar presidentposten, så sker det inte en dag för tidigt. Men jag har samtidigt svårt att tro att Barack Obama kan uppfylla alla förväntningar, som finns både i USA och resten av världen, när han idag svär presidenteden. Antingen fattar han för många radikala beslut, för snabbt. Eller så agerar han inte tillräckligt kvickt och kraftfullt. Han har ju redan blivit kritiserad för att många av hans närmaste medarbetare tillhör det gamla politiska etablissemanget och det kan stå i vägen för verklig förändring. Och just löftet om verklig förändring har varit det som Barack Obamas kampanj byggt på. Oavsett vilket så kommer åsikterna att hagla när den nye presidentens retorik och vackra visioner ska omsättas i handling.

Själv kände jag mig barnsligt upprymd när jag följde söndagens gala framför Lincolnmonumentet. Det var svårt att inte ryckas med av den skickligt iscensatta hyllningen av Barack Obama. Känslan av att detta är en historisk händelse var påtaglig. USA har valt en svart president. Allt är möjligt.

Enda gången som Barack Obama såg lite besvärad ut var när Bono i U2 provocerade genom att göra anspelningar på kriget i Gaza. Han hojtade att både Israel och Palestina väntat på en ny president som Barack Obama. Då rynkade Obama på pannan. Jag tyckte för övrigt att Bono gick ut lite väl hårt. Att om och om ropa "Let freedom ring!" i det här sammanhaget känns märkligt. Att avskaffa George Bush är trots allt inte riktigt samma sak som att avskaffa apartheid eller att riva Berlinmuren.

För övrigt har IKEA i USA gjort en kul kampanj i samband med presidentinstallationen. Under devisen "Embrace Change 09" har man får massor av uppmärksamhet i media. Bland annat har man byggt upp ovala rummet mitt i Washington och låtit möblera det med prylar från IKEA. Installationen bevakades av säkerhetsvakter i svarta kostymer. Och man har kört en limousin genom stan fullastad med möbler. Många trodde att det var den nya presidenten som varit ute och shoppat.

Varför inte återanvända IKEA:s svenska slogan från åttiotalet?
"Inte för dom rika, men för de smarta."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0