En sportredaktion utan hopp...?

Hopp på låg nivå

Antagligen tycker grabbarna på Expressens sportredaktion att ordet "dambindor" är oerhört roligt. Som när småpojkar på skolgården fnissar åt tabubelagda ord.

För hur kan man annars förklara att nyheten om att de svenska ryttarna vann samtliga klasser i Scandinavium fick ge vika för rubriken om dambindor. Dambindorna var liksom klatschigare. Jag kan höra hur rubriksättarna slår sig för knät och glatt knappar in detta mästerverk.

- Dambindor! Ha, ha, hi, hi! Kul!

Men varför skriver jag om detta? 

Jo, för att i viss mån är uppmärksamheten en seger för mig som har jobbat med Libresse sponsorskap under Göteborg Horse Show. Jag skrev bland annat speakermanuset till prisutdelningen. Och att en av de stora kvällstidningarna väljer att lyfta fram en enskild sponsors insatser under ett evenemang tillhör ovanligheterna. Loggan syns till och med på bilden i artikeln så att ingen kan missa vilket varumärke det gäller.

Jag var där när priset delades ut. Och det uppstod en viss komisk effekt när vinnaren (som först såg ganska bister ut) sken upp i ett generat leende när han fick höra att 60.000 bindor delats ut till välgörenhet i hans namn. Men han hämtade sig ganska snabbt. För Libresse samarbete med Action Aid uppmärksammar ett verkligt problem - att unga tjejer i Kenya inte har tillgång till riktiga bindor och måste stanna hemma från skolan på grund av det - och det är inget skämt. 

Så när grabbarna på Expressen gissningsvis vill ta en billig poäng bland alla (manliga) sportfånar - då räknar jag hem allt gratis mediautrymme som de samtidigt ger Libresse. 

Samtidigt tänker jag att det stinker gammal gubbsvett från Expressens sportredaktion. 

Och den sista tanken tror jag att jag delar med de flesta av Sveriges hästintresserade tjejer (Hallå Expressens sportredaktion - ridsporten är Sveriges näst störst tjejsport!) som antagligen är vana vid att landets tidningsredaktioner behandlar deras sport med ljummet ointresse.


Kommentarer
Postat av: Thomas Mattsson, Expressen

@AndraLånggatan: Tack för synpunkterna på Expressens sportjournalistik. Som du kan se på min blogg på http://expressen.se/thomasmattsson är jag inte rädd för att resonera om vårt innehåll eller, om det är befogat, be om ursäkt.



Men: Här är vi faktiskt inte överens. Det framgår ju tydligt av artikeln att dambindorna ska delas ut till kvinnor i Afrika, då är det väl också helt rimligt att detta beskrivs i rubriken? Rimligen lockas ju fler att läsa texten om man berättar det ovanliga, snarare att skriva att ekipaget tilldelas prispengar eller en rosett eller… osv?



Vi kan väl vara överens om att det inte varje dag som en elitryttare som Rolf-Göran Bengtsson vinner dambindor?



Jag är ingen expert på hästhoppning, jag såg min första Scandinavium Horse Show först 1995. Men jag har bevakat exempelvis världscupfinalen i Geneve och förstås även Globen Horse Show. Jag har skrivit om Hickstead-tävlingarna och en radda andra shower som reporter, men det måste jag säga – det var vanligare att ryttarna fick en bil än dambindor…



Så: Jag tycker det är en smula orättvist att hävda att det "stinker gammal gubbsvett" pga den här rubriken. Faktiskt.



Vänligen



Thomas Mattsson,

chefredaktör för Expressen Digitala Medier















2009-02-20 @ 19:27:46
URL: http://sportexpressen.se
Postat av: Apse

Välgörenhet! Detta modeord som sprider sig som cancer. Och det är verkligen en farlig motståndare man har. Som förstör vår välfärd och får politiker att dra ned på resurserna till förmån för ofta engångsinsatser från nån välgörenhetskärring eller gubbe. Fy fan!

2009-02-20 @ 20:37:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0