Ett oumbärligt sommartips

Sommarpratare


Imorgon måste du lyssna på Sommar i P1. Då är Manuel Knight sommarpratare, en man som levt ett intressant liv - minst sagt. Han är uppvuxen i slummen i Atlanta, USA, men bor idag i utanför Göteborg. Innan han kom till Sverige vara han elitsoldat under tio år i amerikanska Special Forces. Han har deltagit i tre krig och varit krigsfånge i Irak.

Jag träffade Manuel för första gången när han precis hade kommit till Sverige. Hans tjej och nuvarande fru Anna, drev då en klädbutik i Haga. Hans metod för att lära sig svenska imponerade på mig, speciellt när man beaktade resultatet. Manuel brukade helt enkelt hänga med ungarna i kvarteret. Jag såg honom ofta gå runt och prata med ett gäng småkillar medan de studsade en basketboll mellan sig. De hade uppenbarligen roligt. Den långe amerikanen gillade det faktum att barnen inte kunde någon engelska, utan istället med stort tålamod lärde honom enkla fraser på svenska. Och ord för ord växte hans kunskap. Efter ett halvår pratade Manuel obehindrat svenska med mig när vi hälsade på varandra.

Som av en slump bor vi idag i Manuels och Annas gamla lägenhet på Andra Långgatan. Familjen är dessutom flitiga kunder på vårt café. Men framförallt är Manuel en sympatisk och ödmjuk kille, så jag kommer att lyssna med stort intresse....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0