Vad är grejen med att köpa musik från iTunes?

För första gången på länge gick jag och inhandlade en gäng CD-skivor. Min samling rymmer cirka 1200 stycken av dessa urmodigheter. Jag har måste erkänna att jag att jag inte gillar att ladda ner musik. Jag vill ha ett omslag att hålla i, läsa texterna, kolla namnen på musikerna, se vem som mastrat o.s.v.

Dessutom är det en grej jag inte fattar riktigt. Om man väljer att ladda ner lagligt via iTunes, så kan man bara lägga in musiken på tre hårddiskar.OK. Ponera att jag byter dator vartannat eller vart tredje år. Då kan jag bara lyssna på en skiva i 5-10 år. Sedan är den förverkad. Inte konstigt att folk laddar ner olagligt...

Nä, folket på Apple får nog tänka om. Annars kan de glömma att jag köper mer musik från dem.

Jag köpte i alla fall följande skivor:
Death Cab for Cutie    Narrow Stairs

Band of Horses           Cease to Begin
Emmilous Harris        All I Intended to Be
Damien Rice               9


Bra köp allihop. Mina favoriter hittills efter några genomlyssningar är dock Band of Horses och Emmylou Harris.

Band of Horses spelar månskensdränkta, svävande melodier till ett rockig nerkrökat komp som doftar blues. Många bra låtar och en sångare med en säregen, falsettliknande röst. Rekommenderas!

Emmylou Harris har en av musikhistoriens vackraste röster. Den nya skivan är back to basic för hennes del. Hon har lämnat den rockigare Americana-fåran till förmån för nedtonad och mer traditionell country. Jag älskar Emmylou efter en oförglömlig konsert på Trägår'n för tio år sedan. Något  av det bästa jag hört på en scen faktiskt. En magisk kväll, som man brukar skriva i tidningen...


Kommentarer
Postat av: RuggigHund

Har inte hört Emmilous Harris men dom andra plattorna är riktigt bra!



Jag köper rätt mycket musik på iTunes och tycker det är rätt skönt att slippa all plast som hamnar i hyllan i vanliga fall, för du rippar ju ändå över skivorna till iTunes antar jag? Lyrics och mer information om låtarna är oftast mer detaljerad en google-sökning bort än i de flesta booklets jag kollat det senaste. Drömscenariot för mig hade varit om allt släpptes på vinyl, kostade runt 159 kr (förstår att en fysisk produkt måste bli dyrare än digital) och att man samtidigt fick en kod för att ladda hem låtarna som mp3. Den här möligheten finns faktiskt ganska utbrett men främst för elektronisk musik.



Grejen med antal datorer är lite fel. Det mesta nya som släpps kommer som iTunes+ och kan användas på hur många datorer som helst. Men för det som inte är plus så betyder det att du kan ha 5 stycken "auktoriserade" datorer samtidigt. Du kan när som helst "av-auktorisera" en dator och oftast räcker det ju med att ha den på max 5 datorer, iPods räknas inte som en dator.



Oj va långt det blev, nu verkar det som att jag försöker övertyga dig om nåt men så är det inte, jag förstår mycket väl dom som fortfarande håller kvar vid den fysiska produkten. Är det samma med filmer för dig förresten, om alternativet att ladda hem och betala hade varit smidigare?

2008-07-14 @ 22:19:54
URL: http://ruggig.wordpress.com
Postat av: RuggigHund

Förresten, kolla in Fleet Foxes om du inte redan gjort det, påminner lite om Band of Horses!

2008-07-14 @ 22:43:51
URL: http://ruggig.wordpress.com
Postat av: Petur

Aha! Nu fattar jag. Tack för den förklaring. Vi gamlingar e inte så haja på allt det där tekniska. Apple borde betala dig provision, för nu så är jag tillbaka som kund igen...



Fleet Foxes är härmed noterat...ha en skön sommar!

2008-07-15 @ 13:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0