Bäst just nu

Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson

Jag har läst ganska många kriminalromaner den senast tiden. Det är den enda formen av litteratur som min trötta hjärna orkar med. Och hjärnan uppskattar den här boken. Här finns färgstarka, passionerade, oförutsägbara karaktärer, en gåta som utvecklas och får mig att vilja läsa vidare och så lite action som grädde på moset. Samtidigt märker man att Stieg Larsson är initierad i ämnena och miljöerna som han skildrar, vilket skänker  trovärdighet till de ofta osannolika, men underhållande, inslagen i historien. Speciellt gäller det Lisbeth Salanders hisnande insatser som hacker.

Sammantaget känns det nytt och fräscht i kontrast till alla svenska deckare med desillusionerade, trötta poliser i centrum. Succén är välförtjänt.

Att sedan Mikael "jagärmedivarendajävlasvenskfilm" Nyqvist ska spela huvudrollen i filmatiseringen av boken är däremot jäkligt trist och förutsägbart. Men det är ju en helt annan historia...


Kommentarer
Postat av: maya

Jag har hört att nummer 2 och 3 i serien är bättre, framförallt nr 2!

2008-04-09 @ 21:53:51
URL: http://metrobloggen.se/mayas
Postat av: Petur

Jag har precis börjat på Flickan som lekte med elden. Har läst cirka 80 sidor och det verkar lovande så långt...

2008-04-09 @ 23:01:22
Postat av: JoacimW

Sjukt bra böcker som jag först inte läste pga av att de blev så haussade men den här gången visade topplisteplaceringarna faktiskt vara helt befogade! Jag läser just nu Vindens Skugga av Ruiz Zafón Carlos, helt sjukt bra bok som trollat bort mig till dimmiga morgontimmar i Barcelona den senaste tiden, underbart bra bok!

2008-04-10 @ 10:13:07
URL: http://ruggig.tumblr.com
Postat av: Anonym

Ska kolla upp Carlos. Att boken utspelar sig i sköna Barça känns rätt...

2008-04-10 @ 13:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0