Nu jäser det på NK

Nu är det ett bageri och konditori på g nere på NK. Ugnen är på plats och jässkåpet kom idag. Vatten är framdraget. Bagaren Pernilla har börjat att jobba och har redan satt surdegar och provbakat cupcakes tillsammans med Anna. Ska bli spännande att känna dofterna och smakerna av provbakade bröd och kakor.

Just surdegen är ett spännande kapitel. Vår vän Mats som är pensionerad bryggare och numera passionerad stenugnsbagare har givit oss goda råd, som vi försökt att ta till oss. Surdegen är en levande och nästan mystisk företeelse som vi nu ska försöka att tygla. Förhoppningsvis ska vi få fram något eget och unikt med en amerikansk touch. Men mer om det senare.

Dessutom ska vi försöka få till bagels, kakor, pajer och ännu fler sorters bröd. Resan har bara börjat...

Kommentarer
Postat av: Lena

Mums det låter jättegott! Ser fram emot fika hos er på cafeet snart! Karm

2011-02-04 @ 07:23:25
Postat av: Lena

Mums det låter jättegott! Ser fram emot fika hos er på cafeet snart! Karm

2011-02-04 @ 07:23:51
Postat av: R

Hej! Hamnade på din blogg efter ett par sökningar på google. Om jag har förstått rätt har du ett litet finger med gällande egg&milk i Göteborg? Du får rätta mig om jag tagit fel. Hur som, jag och min vän blev väldigt fästa vid det stället men efter att jag blivit laktoskänslig har vi inte riktigt vågat gå dit igen (det hörs ju lite på namnet). Så det jag undrar är ifall ni serverar något laktosfritt där? Ex. pannkakorna och yoghurten som var så hissnande goda.

Tack på förhand :)

2011-03-04 @ 10:32:10
Postat av: Petur

Tack för ditt inlägg



Vad det gäller laktosfritt så beror du lite på vad du menar, men förutom Latte med laktosfri mjölk så har vi ju vi har ju en del alternativ som inte innehåller mjölk eller mjölkprodukter t.ex. juice, äggröra, bacon, omeletter och sallader.



Dessutom gör vi gärna smoothie med laktosfri mjölk istället för youghurt om du bara säger till. Själva brödet i bageln är mjölkfri, så även det kan vi göra iordning med smör istället för cream cheese t.ex. med pastrami, kyckling eller skinka.



Många av våra gäster glömmer att man inte behöver beställa den färdiga brunschcombon, utan att man kan välja fritt från menyn. Så det är mitt tips – välj och vraka helt enkelt!



Trevlig helg!

Petur Olafsson, Egg & Milk

2011-03-04 @ 23:39:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0