Tankekvarnar och skit

Jag ägnar alldeles för mycket tid åt att oroa mig för framtiden och gräma mig för det förflutna. Varför vet jag inte riktigt. Kanske kan någon psykolog eller hjärnforskare förklara det för mig någon gång, men just nu gissar jag bara.

Förmodligen fyller det någon funktion som vi ärvt från tiden när jakten på föda var den mänskliga rasens huvudsakliga utmaning. Oron höll oss på alerten. Utan den ingen mat. Och utan grämelse ingen utveckling. För när vi grämer oss glömmer vi inte våra misstag. Och då upprepar vi dem troligen inte heller.

Men nu är jag här, tillbaka i framtiden. Och då är kedjan mellan mina handlingar och maten på bordet klart mer abstrakt. En vanlig vecka är en hinderbana av livsadministrativa utmaningar som jag oftast manövrerar mig igenom på ett eller annat sätt. Det är inte problemet. Nä, den stora energislukaren är den oformliga klumpen av tankar och funderingar som omsluter nuet.

Tankar på det som ska komma - och på det som varit.

Till och med när jag är på semester kan jag inte bli kvitt det. Trots sommarens lata, kravlösa dagar och bristen på fasta planer så verkar jag ha ett behov att ständigt ha ett svagt surr av ängslan i bakhuvudet.

Jag konstruerar orosmoment. Det värsta är att jag inte ens kan komma på något exempel nu. Jag bara vet att det är så. I gryningen, timmarna när jag växlar mellan sömn och vakenhet, då kommer tankar om barnen, jobbet, bandet, huset, frun, mamma, pappa, det förflutna och framtiden. Saker jag sagt. Saker jag gjort. Saker jag borde ha gjort. Saker som jag inte borde ha gjort.

Och när jag vaknar framstår tankarna så oproportionerligt stora och överdrivna. Varför i hela friden snurrade den där funderingen på repeat och störde min skönhetssömn? Den skitgrejen!?

Kommentarer
Postat av: liljenberg

Du skulle aldrig ha pissat på ljudteknikerns bil untanför Magasinet.

2010-09-09 @ 03:58:37
Postat av: Petur

Haha! Många sömnlösa nätter har gått åt åt det minnet ;-) Ha det gött Mattias!

2010-09-09 @ 22:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0