Freak Show i Slottskogen?

Idag fick jag ett brev från kommunen. De berättade att de vill börja härja runt i Slottskogen och att vi nu är välkomna att tycka till om planerna. Bland annat vill stadsplanerarna bygga en ny entré vid Linnéplatsen, anlägga nya gångvägar, dra igång några nya matserveringar och bygga ett s.k. Naturum.

Naturum är tydligen en byggnad där besökare kostnadsfritt ska kunna lära sig mer om Slottskogen, Botaniska Trädgården och Änggårdsbergen och bli inspirerad att utforska naturen där. Man har flera förslag på var det kan ligga, t.ex. vid Linneplatsen med en hiss upp till Naturhistoriska eller vid Villa Belparc med en gång- och cykelbro över till Botaniska trädgården.

Det mesta låter ganska bra tycker jag. Kolla in planerna på kommunens hemsida här.

Jag noterade även att det finns ett förslag på att flytta ytterligare en landskapsstuga till kullen där det idag bland annat ligger en Smålands-, Hallands- och Dalsslandsstuga. Området är som ett litet mini-Skansen med gamla hus från olika delar av landet. Helt galet egentligen. Man har köpt gamla kåkar och uthus och så har man monterat ner dem bräda för bräda, packat alltihop på en lågtradare, kört till Göteborg och byggt upp husen igen. Nu i Slottskogen. En ganska bisarr idé egentligen. Att förvandla lantisarnas hem och gårdar till underhållning för stadsborna. Som en freak show liksom.

Jag funderar bara vad nytillskottet ska vara. Något oväntat tycker jag. Varför inte en 70-tals mexitegelvilla från Bromma? Eller ett chockrosa Myresjöhus från tidigt 80-tal. Vad sägs om en ombonad invandraförläggning från Dals Långed? Eller varför inte ett klassiskt svensk postkontor från valfri småstad - de lär ju inte finnas kvar så länge till.

Det gäller ju att bevara den svenska historien för framtidens göteborgare :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0