Dagens ungdom

Fredagsmys kräver hämtmat, så jag stannar till vid sista utposten av civilisation i Linnéstaden på vägen till Änggården, en italiensk restaurang som verkar lovande. Nu ska här köpas pasta och pizza. En trevlig servitris tar emot och ger mig en meny. Jag beställer tre rätter.

Servitrisen, som ser ut som en helt normal tjej i 20-25-årsåldern, kommer tillbaka och frågar mig plötsligt:

- Var det en cappriciosa ni beställde?

Jag tittar mig omkring. Ja, det är mig hon pratar med. Jag är ensam i restaurangen. Inget sällskap. Bara jag.

- Ja... säger jag en aning konfunderad.

En stund senare:

- Önskar ni något att dricka medan ni väntar?

Nu har jag lust att ropa tillbaka "Du får prata högre, för hörapparaten krånglar! Kan jag förresten få pensionärsrabatt?" Men jag svarar istället nej tack så artigt som jag bara kan.

Varför niar någon en 38-årig skäggig man med luvtröja i Linnéstaden 2009? Ser jag efterbliven ut? Eller bara gammal? Om det är för att vara artig, så blir effekten den omvända. Som när en tonåring erbjuder mig sin sittplats på en fullsatt spårvagn.

Jag går hem muttrande för mig själv:
"Dagens ungdom! Någon borde uppfostra dem..."

Kommentarer
Postat av: Mattias Liljenberg

Ha,ha...Gubbjävel!!!!!!

2009-09-26 @ 09:37:02
Postat av: Dr love

Håller med Matte! Hur är det annars i värmen?

2009-09-26 @ 17:22:17
Postat av: RuggigHund

Tror inte så många ur den (min) generationen har koll på Du-reformen och lägger således inte heller så stor vikt vid om man säger ni eller du.

2009-09-28 @ 12:28:24
URL: http://www.ruggig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0