King och kejsaren...

En av mina svagheter är att jag inte läser böcker i samma takt som jag köper dem. När jag ser intressanta böcker till bra pris, så kan jag inte låta bli. Med tiden växer högarna. Jag försöker beta av dem, men det går trögt. Det blir den naturliga gallringen som avgör vilka böcker som jag klarar att ta mig igenom d.v.s. om boken är för snårig, tung och svårläst så somnar jag helt enkelt. Följande två titlar har klarat testet de senaste veckorna...

Stephen King

Flickan som älskade Tom GordonStephen King
Som alltid med Stephen King dras man in av berättarglädjen. Men att läsa "Flickan som älskade Tom Gordon" är som att äta på McDonalds. Helt okej för stunden - lättsmält och lagom gott - man vet vad man får, men glömmer det ganska snabbt efteråt. Som gammal basebollfan gillar jag dock hur King lyckas få Red Sox att spela en viktig roll i den här thrillern om nioåriga Trisha McFarland som går vilse i skogarna i New England. Och självklart innehåller storyn ett element av övernaturlighet.

Conn Iggulden
Kejsaren - Svärdens fältConn Iggulden

Många blodiga slag, men ganska blodfattiga personbeskrivningar i den här tredje delen av romansviten om Julius Ceasar. Om man läser den som en dramatiserad historiebeskrivning (vilket det inte är, mycket av romanen är uppdiktat) så är det läsvärt ändå. Åtminstone för att bättra på kunskaperna om romarriket...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0