Viking eller ottoman?

Island Turkiet

Jag tog en öl med en gammal kollega härom dagen. Han berättade inlevelsefullt att det fanns två sorters islänningar "Den ena sorten är den rödlätta, snoriga typen. De härstammar från England. Den andra sorten är din typ Petur, mörka med lite grova drag. Ni är ättlingar till turkarna."

Han hävdade med bestämdhet att turkarna för några hundra år sedan invaderade Island och samtidigt ynglade av sig, vilket då resulterade i en betydande turkisk inblandning i den isländska genbanken. "Googla det!" avslutande han med eftertryck.

Jag hade invändingar och var ytterst tveksam till sanningshalten i påståendet. Men självklart googlade jag. Och guess what? Han hade rätt. I viss mån i alla fall. En hemsida berättar om den "Turkiska invasionen" på Island 1627. En invasion som egentligen inte var turkisk utan utfördes av algerier och marockaner och leddes av en holländare. De steg i land på Hemön söder om Island, brände ner kyrkan och dödade och tillfångatog 400 personer.

Jag tappade hakan när jag läste det sistnämnda. För min pappa föddes och växte upp på just Hemön. En liten ö med cirka 4800 invånare. Plötsligt är den turkiska kopplingen ingen rövarhistoria längre. Eller rättare sagt; det är kanske precis vad det är. Fast en sann sådan. Det finns en möjlighet att mitt vikingablod innehåller en skvätt turkiskt rövarblod.

Alltså är mitt gamla smeknamn Peturk inte helt fel ändå...hmmm...

Kommentarer
Postat av: Jóhanna Olafsson

Petur!

þú verður að lesa bók sem ég á sem heitir Reysubok Guðríðar Símonardóttur, sem er um konu sem var rænt

og var þræll í Alsír.



2009-06-25 @ 22:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0