Skillnaden på sirap

Lönnsirap på Egg & Milk        Majssirap på Egg & Milk


I New York Times läser jag om skillnaden på sirap och sirap. En fråga som alltid är viktig, men kanske särskilt så om man bor i Vermont, lönnsirapens huvudstad i USA.

En gång firade vi julafton på IHOP, International House of Pancakes, utanför Fort Lauderdale i södra USA. En kort promenad från motellet, rakt över den asfalterade parkeringen, så var vi framme. En lutande plastgran med blinkande gula lampor och en grön girlang ovanför entrédörren signalerade jul. För övrigt var det business as usual.

Restaurangen gästades av oss samt ett brunbränt par i 50-årsåldern. Resten av USA verkade förbereda julfirandet till nästa dag. Paret beställde först. Två portioner stek med kokt potatis och brunsås, en kanna kaffe, en gigantisk Coca-Cola samt en stor stapel pannkakor med lönnsirap. Servitrisen tog emot beställningen utan att röra en min. En stund senare bar hon ut maten. Stek, kaffe, läsk och pannkakor. Allt på en gång.

Vi beställde pannkakor. Med lönnsirap, trodde jag. I vilket fall som helst - det var smaskigt!

Så smaskigt att vi startade Egg & Milk. Hos oss kan du ta hur mycket sirap du vill på dina pannkakor. Och du kan alltid välja mellan majssirap eller äkta lönnsirap.

För det är faktiskt så att skillnaden är stor. Jag föreslår att du jämför själv.


Kommentarer
Postat av: Carro

Nja inte riktigt va.. Fick en väldigt sur kommentar sist om att det bara serveras majssirap och att lönnsirapen måste köpas separat. Synd på ett annars så trevligt ställe.

2010-02-27 @ 13:47:48
Postat av: - t

Hej där!



Snart kommer jag nämligen lägga mitt prov i International bakery! Och har just då en fråga till dig angående majssirap ( Corn syrup ) KAN man ersätta detta mot vanlig sirap? FÖr jag ska nämligen göra Honey Bun (Amerikansk favorit bulle). Jag kan inte hitta majssirap i butikerna... :S Tror du det funkar?! =)



Tacksam för svar!

MVH Thuy

2010-12-19 @ 20:38:36
URL: http://fragariaxananassa.webblogg.se/
Postat av: - t

ps! Nu såg jag att du var en café ägare men uppfattade att du var en bagare (men dt kanske du också är)? Nu blev jag osäker ifall jag ställde frågan på rätt plast och för rätt person. Men jag hoppas att det är en lätt fråga för dig och tackla ner =)!



Tack ännu en ggn!

2010-12-19 @ 20:43:23
URL: http://fragariaxananassa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0