Rapport från ölmässan i Köpenhamn

Knark på International Beer Festial i Köpenhamn

Idag kom jag hem från en stor ölmässa i Köpenhamn. Där fanns ett otroligt utbud av maltdrycker från hela världen, med tyngdpunkt på danska och amerikanska microbryggerier. Det var åtta timmar av provsmakningar med blandat resultat. Många höjdare, många bottennapp och några märkliga nya bekantskaper.

Snackisar på mässgolvet
Två danska bryggerier utmärkte sig och väckte större uppmärksamhet på mässgolvet. Det ena var Djævlebryg på Sjælland, som överraskade med några riktigt stygga brygder bl.a. Pride of Nekron, en fyllig, söt imperial stout.  

Det andra var Mikkeller som dominerade snacket på mässan. Trycket på deras monter var stort, då de presenterade flera nyheter dagligen. Jag smakade bl.a. Beer Geek Breakfast, en stout gjord på havremalt och smaksatt med kaffe, samt Jackie Brown, en fräsch brown ale gjord på havremalt. Mikkeller är ett ung företag med en ung bryggare, Mikkel Borg Bjergsø, som är en s.k. gipsy brewer d.v.s. han hyr in sig på bryggerier runt om i Europa och USA. Brygderna är amerikanska i stilen, humliga och ofta ganska extrema. En rolig bekantskap.

Några höjdare väl värda att prova
Andra roliga öl som passerade min strupe var Kaggen Stormaktsporter från svenska Närke Kulturbryggeri, en ekfatslagrad imperial stout med varm, rund smak och toner av vanilj. Två varianter av Yeti Imperial Stout från Great Divide Brewing Co., varav den ena är ekfatslagrad. Jag föredrar dock den olagrade varianten, som är både friskare och fränare.

En oväntad höjdare bjöd norska Nøgne Ø på, de hade bryggt en frisk ale med smak av granskott och lingon, som var riktigt, riktigt god. Jag skulle faktiskt vilja utnämna den till min personliga mässfavorit. Om Nøgne Ø skulle sätta den i produktion och få in den Systembolaget, skulle jag definitivt betala det feta pris som en flaska antagligen betingar.

Några bottennapp att undvika
Jag kommer aldrig mer att  dricka något från Föroya Bjór, bryggeriet från Färöarna, deras öl var i stort sett odrickbar. Inte heller kommer jag att återigen dricka danskt morotsöl, det smakade lika illa som det låter. Och sist men inte minst på listan över öldrycker som inte kommer över mina läppar: Varm stout med grädde på toppen. Det vågade jag inte ens prova, tror inte att den idén kommer överleva särskilt länge.

Lite annat skoj
* En dansk imperial stout som heter Knark, som tydligen betyder "sur, gnällig gubbe" på danska.
* Flying Dog Brewery's fantastiskt snygga etiketter med citat från gonzojournalisten Hunter S. Thompson.
* Ölglass, en inte särskilt begåvad idé, som antagligen bara funkar att sälja på en...ölmässa!
* Heinekens tjejer som serverade frostad lager i en dåligt besökt bar. Mer malplacerat på en nördig ölmässa kan det inte bli...


Flying Dog     Fredrik och Petur provar öl    Mikkellers monter 100% BEER     Yeti     Nattsudd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0