Magplask i Atlanten

Nu har jag tittat på de isländska tv-nyheterna. Hujeda mig, vilken soppa.

Bara två av nyheterna handlade inte om bankkrisen som drabbat Island extra hårt. Det är helt klart inte kul att vara islänning för tillfället. Gordon Brown har förklarat krig mot de vidlyftiga vikingarna och till och med fryst isländska bankers tillgångar med hänvisning till terroristlagstiftningen. Under tiden har ryssarna räddat samma banker med gigantiska lån (det sägs att de vill få tillgång till öns strategiska läge mitt i Atlanten för att kunna göra extravaganta expeditioner till Nordpolen) och på E-bay har någon lustigkurre lagt ut hela nationen till försäljning. Utropspriset låg på 99 cent. 

Folket bunkrar mat och kontanter. En del matkedjor och klädbutiker hävdar att hyllorna kommer att gapa tomma om någon vecka eftersom de inte kan importera varor längre. Och det är huggsexa om de skuldtyngda isländska bolagen som äger företag över hela världen. En av de drabbade finansmännen, Björgolfur Gudmundsson, äger till och med ett engelskt fotbollslag. Sånt brukar vara ett tecken på ekonomisk hybris.

Min moster och hennes man jobbar på en av de tre bankerna som staten nu tagit över. Alla anställda fick sparken och blev samtidigt av med alla sina aktier i banken. Som tur var återanställdes mina släktingar igen - fast med sänkt lön. Totalt fick 300 personer sluta. Sådan ser verkligen ut just nu får många islänningar. Medan andra brottas med dyra lån, dyr bensin och annat jobbigt.

Som sagt. Hujeda mig, vilken soppa.

Det enda som är bra i hela den här historien är det verkar som det äntligen kan bli överkomligt att resa dit.  Priserna på resor och boende kommer med största säkerhet att falla rejält. Alltid något. Jag kanske ska ta en tur dit i sommar och dra mitt strå till stacken genom att stödja turistindustrin? Vi får se...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0