Bokstav för bokstav, tangent för tangent

Mitt trasiga tangentbord

Följande bokstavstangenter saknas på vår dator:

q e a h < -

Men det är fler tangenter än så som saknas. Totalt sett är 17 stycken är borta. De flesta är inte teckentangenter, utan sådana där funktionstangenter. Typ alt, ctrl och shift.

De lyser med sin frånvaro, rent fysiskt. På dess forna platser trycker jag med fingertopparna på runda metallplattor, som liksom har två små armar som pekar åt olika håll beroende på vilken tangent de representerar. Det funkar ändå. Och mitt minne är förvånansvärt gott. Rent instinktivt trycker jag alltid på a när det ska vara ett a. Till och med q brukar bli rätt. Fast hur ofta skriver jag q egentligen? Tre gånger, som i den här texten, är nog rekord.

Det är Kajsa, 2 år, som samlar på tangenter. Ibland är de bara spårlöst försvunna, var hon gör av dem vet jag inte. Ibland vickar de som lösa mjölktänder och ställer till bekymmer. Jag får då trycka hårt och bestämt flera gånger för att det ska ge önskad effekt. Just nu trilskas r, c och v

Oj, c lossnade faktiskt när jag tryckte den här gången. Man ser faktiskt på fotot som jag tog alldeles nyss, att den satt löst. Nu har den slitit sig loss, omöjlig att fästa på plats igen.

Undrar om det finns en tangentfe? Vad händer då om jag lägger c i ett glas över natten? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0