Laktosförvirring och andra cafémysterier

När man jobbar på café blir man ibland förundrad över folks beteende. En sak som slagit mig är det det här med laktosintolerans verkar vara komplicerat. Laktosinkonsekvens kanske vore ett bättre namn.
    Hos oss på Egg & Milk serverar vi självklart latte med sojamjölk eller laktosfri mjölk. Och allt fler frågar efter de alternativen.
    Ofta händer det sedan att samma kund som beställt en laktosfri latte också beställer en bagel med ost och skinka eller kanske en milk shake. När man då påpekar att det också innehåller mjölk, så säger de obekymrat att det inte är något problem.
    OK? Jag har inte tagit reda på alla fakta här, men i mina öron låter det inte logiskt. Om man inte tål laktos, så borde man väl inte tåla laktos i någon form. Eller? Rätta mig om jag har fel.
    Men det kanske är en trendig grej bara? Att det känns hälsosammare med laktosfritt? Men näringsmässigt, så innehåller lättmjölk och de laktosfria alternativen lika många kalorier, så den teorin är tveksam.

Andra cafémysterier:
+ Kunder som står i kö i 5-10 minuter men ändå inte bestämt sig när de kommer fram till kassan.
+ Folk som som tycker maten är dyr med motiveringen att "samma ingredienser har ju halva priset på ICA?"
+ Kunder som vill lägga till saker på sin beställning utan att priset förändras t.ex. "Jag tar en våffla med glass och en kopp kaffe - Va! Ingår inte glassen och kaffet i priset?"

Kommentarer
Postat av: Anna

Gällande milkshaken förstår jag din förvirring, men inte gällande osten. I processen att skapa hårdost så bryts nämligen laktos ner. Så en macka med hårdost är OK även om man är laktosintollerant.

/Anna

2008-10-12 @ 13:14:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0