Sommarläsning med ett stänk av pride

Min sommarläsning under Prideveckan passade, helt oavsiktligt, in på veckans tema. Jag rekommenderar bägge böckerna, men vill gärna lyfta fram boken om Bruce Chatwin lite extra. Författaren levde med en kvinna, men var bisexuell och gick bort i HIV i mitten av åttiotalet. De sista åren av sitt liv engagerade han sig i bättre villkor för HIV-smittade.

"Brokeback Mountain : och andra berättelser från vidderna" av Annie Proulx
Filmen Brokeback Mountain bygger på novellen med samma namn. Boken skulle lika gärna kunna heta "Berättelser från Wyoming", det är nämligen den gemensamma nämnare för samtliga berättelser. De egensinninga, ofta bizarra, historierna utspelar sig i den karga delstaten där boskapsskötsel, rodeoshower och ranchliv är människornas liv. Novellerna är korta och komprimerade, ibland så till den grad att de framstår som utkast till romaner. Då känner jag ibland att jag får svårt att engagera mig i figurernas öden, jag hinner inte bygga upp någon sympati innan novellen är till ände. Samtidigt lyckas Proulx alltid få med de små, häpnadsväckande detaljerna i varje situation och personbeskrivning som tillför färg och doft. Människor blir tydliga med sina svagheter bakom den väderbitna ytan. Folk lever och dör, aldrig på något konventionellt sätt, utan alltid längs de irrationella och slumpmässiga vägar som verkligheten rör sig när den får fritt spelrum.


"På resa med Chatwin" av Susanna Clapp

Jag läste "Drömspår" av Bruce Chatwin under en resa i Australien. I denna klassiker berättar Bruce Chatwin om när han följde aboriginernas förfäder i spåren över Australien. Det var en fantastisk läsupplevelse, som förstärktes av min parallella resa genom ett dallrande hett ökenlandskap. När jag läser Susanna Clapps initierade och till synes osminkade porträtt av den ständige resenären och levnadskonstnären Chatwin, blir jag inspirerad. Inte bara att resa, utan minst lika mycket att uppskatta allt som gör livet värt att leva; vänner, mat, konst, litteratur, musik. Bruce Chatwins främsta tillgång var hans förmåga att bejaka alla sina intressen till hundra procent och att leva i - och njuta av - nuet. Just det sistnämnda tror jag att vi alla har något att lära av.

Kommentarer
Postat av: Peter Ingestad

Peter Ingestad, poet:

http://kraxpelax.blogspot.com/

2008-08-07 @ 08:13:01
URL: http://screenfonds.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0