Digital syndaflod

Här är ekvationen: Ett glas vatten. En bärbar dator. En liten tjej på sparkcykel i vardagsrummet.

Pang! Glaset välter med en smäll och vattnet skjuter iväg över bordet. Vågen styr rakt in i utrymmet mellan den uppfällbara skärmen och tangentbordet. Oj då! Ut i köket. Torka, torka. Inga problem. Eller?

Några minuter senare. Skärmen blir plötsligt svart. Jag trycker frenetiskt på alla knappar, men ingen respons. Datorn är död. Stendöd. Det droppar vatten ur CD-springan på sidan av datorn.

Nu får jag panik. I anfall av vrede över min egen dumhet skriker jag ut svordomar. Jag har inte gjort back-up på flera månader och hela mitt liv är i den där datorn. Korkat, korkat, korkat. Detta får jag för mina synder.

Hela natten ligger jag och vrider mig av ångest. Tänker på alla jobbdokument, tidrapporter och fotografier som jag förlorat. Kan inte sova. Ser framför mig hur jag står i servicebutiken och killen bakom disken suckar och säger "Beklagar, men hårddisken gick inte att rädda. Allt är borta för evigt. RIP."

Vi sjusnåret på morgonen går jag tillbaks till datorn. Jag måste bara kolla.

Till min stora förvåning så blinkar lampan på framsidan på ett välbekant sätt, mjukt och stilla som en andning. Jag vrider upp skärmen, trycker på powerknappen. En sekunds tystnad. Och så startar den.

Halleluja! Jag har just bevittnat ett mirakel och nu ska hela världen få veta: Gud älskar Mac.

Kommentarer
Postat av: liljenberg

Dax att införskaffa en Time-capsule... grymt bra!

2011-01-07 @ 02:03:36
Postat av: PETUR

Du, det värsta är jag redan har en. Men den funkar inte just nu. Faktum är den inte funkat på ett halvår, men jag har varit för lat för att kolla upp vad felet är. Så nu är jag på det igen. Men tack för tipset. Och Gott Nytt År!!

2011-01-07 @ 08:50:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0