40

Jomenvisst. I juli fyllde jag fyrtio år. Jag betedde mig som ett riktigt praktarsel inför bemärkelsedagen. Gnällde för familjen om vi inte hade fixat något kalas. Var sur och grinig, men gjorde inget åt saken själv.

Men så hade alla mina tjejer, alltså frun och döttrarna, fixat ett fantastiskt fint överraskningskalas. Familj och vänner och massor av barn gömde sig i vardagsrummet när jag kom hem. Och jag blev helt överraskad...på riktigt, så min reaktion blev ganska så tam. Inte som i amerikanska filmer, där de slår ut med armarna och gapar och skriker av förvåning. Nä, jag var mer tillbakahållen.

Men jag blev väldigt glad, det ska ni veta alla som var där.

Så frågan är: Hur känns det att vara 40 år gammal? Tja, ganska bra. Åtminstone i sinnet. Även om jag måste erkänna att kroppen inte känns helt i form. Fet (igen) och ringrostig. Jag noterar följande ålderskrämpor: Ont i ryggen (senaste veckan), halsbränna (efter sommarens lådvinsorgier och grillkvällar) samt stickningar och värk i vänster hand (en kollega påpekade att stickningar i just vänster arm kan vara ett tecken på hjärtproblem, så nu räknar jag med sömnproblem också...av oro för en hjärtattack)

Jag har dessutom börjat bära hatt. Ett definitivt tecken på högre ålder.

Framförallt känner jag mig gammal när det kommer till minnet. Jag har inga minnen. När min fru berättar om händelser från barnens barndom så minns jag inte. Incidenter, namn och detaljer är som bortblåsta. Jag rör ihop saker och ting på ett oroväckande vis.

Att investera pengar i resor, restaurangmat och andra upplevelser är troligen helt bortkastat på mig. Vad kommer jag minnas på min dödsbädd egentligen? Oväsentligheter förmodligen. Som texten till "Thunder Road", receptet på scones och namnet på min första kälke...

Kommentarer
Postat av: Syrran

Du har defenetivt bättre minne än mig (skrämmande men sant) för jag kommer inte ihåg ens att vi hade en kälke!

Kram

2011-08-13 @ 14:48:00
Postat av: Mattias Liljenberg

Vänta nu... du var ju ganska duktig på att röra ihop saker och ting när du var 20 år gammal också! Alltså är du helt oförändrad (förutom hatten då!)

2011-08-16 @ 05:46:53
Postat av: Anonym

Hahaha! Det har du rätt i Mattias...

2011-08-16 @ 16:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0