Slingrande besked


Min fru skymtar på bilderna från kvällens möte hos Linnéstadens statsdelsnämnd. Hon skakade bara på huvudet när hon kom hem. Efter två timmars möte hade hon fortfarande fler frågor än svar

Ibland undrar jag var politikernas passion ligger. Är de mest intresserade av att sitta i möten, diskutera budgetar och göra karriär? Eller brinner de verkligen för att förbättra människors liv? Har de glömt av varför de började att engagera sig i politik?

Ständigt undflyende svar och total brist på medkännande och förståelse för medborgarnas oro och frågor. Åtminstone när man kommer ner på den här nivån i politiken. Alltså på den nivån där besluten så påtagligt påverkar mitt liv och, framförallt, mina barns vardag.

Listan över bristerna på barnens skolor är lååång:

Min dotters klass har haft en pedagog på 29 elever efter klockan två, där ett barn med speciella behov kräver extra mycket uppmärksamhet. Barnen är då utspridda i baracker och på skolgården utan en chans till nödvändig uppsyn av vuxna. Man har dragit in stöd till barn med diagnoser och behov av extra stöd. Man har dragit in frukosten till barn som börjar tidigt på fritids. Barnen har gått flera månader utan schema. Och som pricken över i:et. En sexdömd man har fått arbeta i matsalen där barnen går och äter varje dag och de ansvariga har varit helt medvetna om detta.

Besluten tas ofta i hemlighet, utan att föräldrar och elever får veta vad som sker. Ogenomtänkta och oförsvarliga beslut. Men ingen tar på sig ansvaret. Det är alltid någon annans fel. Inte mitt bord!

"Krigets första offer är den så kallade vanliga människan som vill leva sitt vanliga liv med vård, skola, omsorg, vatten och värme, glädje och sorg." skriver Bodil Malmsten på sin blogg.

Hennes ord handlar om Afghanistankriget. Observera: Ett krig.
Det märkliga är att jag drar paralleller till mitt egen familjs situation.
I goa, glada och käcka Göteborg...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0