Fredagsmusik



Don't believe the hype? Maken till överexponerad artist får man ju leta efter, men Håkan Hellströms nya låtsamling kapitulerar jag för oavsett hype eller inte.

Herr Hellström delar publiken i två jämntjocka halvor. "Håkan kan inte sjunga" kvider ena halvan. Den andra halvan älskar ihjäl honom på ett nästan fanatiskt sätt. Håkan lackar av svett i sina försök att återgälda kärleken. Han är så glad och spontan att jag ibland får svårt att köpa det. Försöker liksom lite för mycket.

Så tänker jag på Evert Taube, Bob Dylan, Leonard Cohen, Cornelis Vreeswijk, Plura. Inga sångröster. Inga poäng av Idol-juryn. Men jag tycker på fullt allvar att Håkan sällar sig till den skaran av låtskrivare. Tiden kommer att visa om jag har rätt eller inte. I så fall kommer "Två steg från paradise" att vara en av milstolparna i en tidlös karriär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0