Peter som borgmästare?

Nu är det snart dags för val kära vänner. Som utlänning får jag ju inte rösta på gubbarna och gummorna i riksdagsvalet. Jag får istället fundera över var jag ska lägga min kommun- och landstingsröst.

Men jag får erkänna att det inte är särskilt inspirerande. I Göteborg verkar hela politikergänget klia varandras ryggar så hårt och kärvänligt att det är ovidkommande vilka partier som har makten. De goa gubbarna tar sina beslut i samma goa göteborgsanda år efter år.

Dessutom är de ganska färglösa hela bunten. Göran Johansson framstod som rena rama sprattelgubben när han var vid full vigör. Resten av gängen är som politiker är mest d.v.s. tapetfärgade.
***
Annat är det i Reykjavik. Där har de just valt den här killen till borgmästare. På riktigt. Det skulle vara som att vi skulle välja Peter Apelgren eller Peter Wahlbeck till kommunordförande.

Jón Gnarrs parti heter Bästa Partiet och hans politiska program omfattar bland annat "Gratis handdukar på alla badhus, en isbjörn på Reykjavik Zoo, massor av bra grejer för handikappade, ett Disneyland utanför stan, drogfri riksdag år 2020, hållbar transparens (?), tullstationer på vägen till Seltjarnarnes, bort med alla skulder".

Oansvarigt? Kanske det. Men i ett land där politikerna framstått som sjuka skämtare de senaste åren, så är det förmodligen helt logiskt att folket väljer en komiker till ledare.

Kommentarer
Postat av: liljenberg

Som svensk skriven utomlands får jag bara rösta i Riksdagsvalet.

Letar desperat efter alternativet; "Vem fan som helst förutom Mona Sahlin"

2010-08-23 @ 05:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0