Ingen signal nånstans

TV

Kan man överleva utan teve? Utan internet? Utan telefon? Utan kamera? Jag har gjort ett livetest.

 

Min förmåga att strula till det med mobilen är ökänd bland mina vänner. Ingen annan glömmer att ladda den lika ofta som jag. Ingen annan förlägger den lika ofta. Ingen annan missar lika många samtal. Jag är icke-kompatibel med den mobila revolutionen helt enkelt. Och jag får erkänna att det kan vara krångligt ibland.

 

Det kollektiva kravet på att vi ska vara nåbara - överallt och hela tiden - är det verkligen så självklart? Varför ska alla andra ha rätt att prata med mig när de så önskar? Kalla mig bakåtsträvande, teknikfientlig, världsfrånvänd eller asocial, men vad hände med att få vara ifred ibland? Att svara när man har lust?

 

Nu har jag testat att vara ännu mer bortkopplad. Helt ofrivilligt. En kabel till teven blev kapad av misstag innan vi flyttade in i det nya huset. Och bredbandet har vi inte heller fått igång, jag har inte ens hittat något nätverk i grannskapet att tjuvsurfa på. Och så har jag tappat bort sladden till kameran, så bloggen fortsätter att vara bildlös ett tag till. Inga glada familjebilder, du får hålla till godo med en riktigt tacky gif-animation istället.

 

Men det sjuka är att jag inte saknar dumburken alls. Trots alla löpsedlar om "Idol", "Här är ditt liv" och "Kändisdjungeln". Inte en sekund faktiskt. Och detta säger en man som ägnat 2-3 timmar framför teven nästan varje kväll under större delen av sitt liv.

 

Däremot saknar jag faktiskt en snabb uppkoppling till datorn...


Kommentarer
Postat av: Dr love

Ingen kommentar...

2009-09-16 @ 22:55:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0