På spaning efter mer tid

Låt Proust förändra ditt liv

"Jag läser aldrig Proust igen, för slutet gör för ont i mig" sjunger Håkan Hellström. Men jag undrar om han verkligen har läst "På spaning efter den tid som flytt"? För vem har tid med det nu för tiden?

Schweizaren Alain de Botton har i alla fall gjort det och i "Låt Proust förändra ditt liv" beskriver han Marcel Prousts liv och vilka lärdomar man kan dra av att läsa Proust. Det är oväntat underhållande, insiktsfullt och fascinerande läsning. Proust var en sängliggande sjukling som ägnade sitt liv åt att skärskåda vardagen med träffsäkra iaktagelser kring allt från Kärleken och Konsten till bröd och ostsufflé, skrev en jäkla massa om allt det där och sedan dog han.

Kapitlen i Alain de Bottons bok heter sånt som "Konsten att älska och leva i nuet", "Konsten att lida med framgång" och "Konsten att lägga ifrån sig böcker". Genom citat och exempel blir Proust levande, aktuell och riktig rolig. Jag får lust att läsa mer.

Så man kanske skulle ta och läsa Proust någon gång ändå?
Skit samma om det gör ont. Problemet är att få tid över...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0