Rädda biblioteket i Linné

Jag hörde att stadsdelsnämnden ska lägga ner biblioteket i Linnéstaden. Då blev jag blev förbannad och skrev en uppmaning på Facebook om att skriva på protestlistan. Vilket är lite olikt mig, jag brukar inte jobba upp ilska över sånt. För det finns ju så mycket dumhet att man knappt vet var man ska börja.

"Va, finns det ett bibliotek i Linné?" svarade någon. Ja, det finns ett bibliotek. Men jag tror att stadsdelsnämnden helst inte vill att folk ska upptäcka det. En liten emaljskylt som svajar ovanför entrén vid Saluhallen Briggen ska sprida ordet, ingen megaimpact på den marknadsföringen direkt. Men tji fick dom. För trots sitt undangömda läge lånar Linnébiblioteket ut fler böcker per stadsdelsinvånare än de flesta andra bibliotek i stan.

Finns det något som man ska lägga kulturpengar på, så är det bibliotek. Opera, teater och balett i all ära, ett bibliotek skapar lust att konsumera kultur. Att berika sig. Där finns något för alla. För att inte tala om vilket perfekt komplement det är till skolan. Jämför det med t.ex. en operabiljett som först är sponsrad med åtskilliga statliga hundralappar och ändå är såpass dyr att inte alla har råd att gå på en föreställning.

Och hur mycket pengar sparar man? Egentligen? Hyror och lönekostnader blir man inte av med i ett nafs. Och böckerna finns ju kvar. De ska man kanske flytta till ett annat bibliotek som ska inrättas i Sjöfartsmuséet. Och vad kostar inte det?

Jag säger som Peps Persson: "Det är falsk matematik".

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja!

2009-10-14 @ 11:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0