Rea på konst från EKTA

Mina EKTA t-shirts

Vilket fynd! Tröjorna som jag suktat efter jättelänge är nu mina. Tre stycken snygga t-shirtar med motiv av EKTA, som jag hittade på rea i en liten butik mittemot Netto på Andra Långgatan. Istället för ett ordinarie pris på 350 spänn betalade jag ynka 100 kronor, så jag kunde inte motstå att köpa flera stycken. 

EKTA gör inte bara t-tröjor. Främst är han en är en street art -konstnär som målar riktigt snygga grejer. Och han gör det med genomtänkta metoder. Hans bilder finns på många platser i Göteborg och i andra städer också. Och varje gång jag sett något av EKTA så har målningen varit placerad på ett ställe där de gör miljön vackrare. Eller intressantare. Åtminstone i mina ögon men även i andras ögon tror jag. 

Det bästa beviset är att bilderna sitter uppe länge, i vissa fall flera år, utan att de målas över eller rivs ner. Varken av husägare eller andra graffare. I mina kvarter finns minst tre bilder som har blivit en bekant del av gatubilden här på Långgatorna. Samtliga sitter uppklistrade i nischer i husfasader. På ytor som tidigare varit bortglömda, eftersatta eller helt enkelt fullproppade med konsertaffischer, kladd och klistermärken. 

Numera sitter EKTAs absurda motiv där istället. Lite slitna men i stort sett intakta. 

Alltså har EKTA lyckats med det som jag tror är många street art konstnärer vill göra. Lämna ett bestående avtryck i gatumiljön och bli en del i folks vardag som lyser upp eller väcker tankar. Men långt ifrån alla lyckas som bekant. 

Kanske går gränsen mellan konstnären och vandalen just där? Konstnären respekterar - eller åtminstone reflekterar över - att det finns en skillnad mellan intryck och intrång. Det gör inte vandalen. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

http://flickr.com/3kta

2009-04-14 @ 09:33:14
URL: http://flickr.com/3kta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0