Semesterrapport 4 - Österlen

Internetmodemet ballade ur för några dagar sedan, så det har blivit en paus i rapporterandet. Men till min stora förvåning kunde jag fixa problemet. Helt själv. På fem minuter. Så nu är jag tillbaka.
---
Att man kan göra mycket med äpplen blev helt uppenbart vid vårt besök på Kiviks Musteri. Där fanns must, cider, saft, mos, sylt, godis, vin och mycket mer. Helt plötsligt hade vi handlat äppelgrejer för flera hundra pix. Vi fick en en känsla av att vi hade förflyttats till franska riveran när vi körde dit. Vitkalkade hus med prunkande trädgårdar, trädomgärdade alléer och äppelodlingar med träd i raka rader längs vägen. Och så solen som stekte från en azurblå himmel. Tres bien!
---
Stora vågor. Inga maneter. Långa sandstränder. Tjejerna ger de skånska stränderna högsta betyg. 
---
Vi har levt gårdsliv i en vecka nu. Ungarna har lekt med hundar, katter och hästar och hoppat studsmatta. Lägenheten ligger i en skånsk stenlänga på gården omgiven av massor av gigantiska gårdbyggnader. Runt om små byar med namn som Maglehem, Orseröd och Haväng. Överallt gallerier och gårdsförsäljning av hemgjorda varor. Nästan lite för pittoreskt. 
---
Slutligen har jag omvärderat min syn på skåningar efter den här veckan. De är inte dryga och inskränkta som jag alltid trott. Nej maken till glada, öppna, tillmötesgående och generösa svenskar har jag sällan stött på. Lite annat än uppe i karga Bohuslän, där många verkar tycka att turister är något som katten dragit in...  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0