Perspektiv

Det har varit några omtumlande och tröttande dagar på jobbet. Massor av möten, information och känslor som sammantaget tagit musten ur mig. Min första reaktion på att bli uppsagd från jobbet var mest en ryckning på axlarna,  beskedet var ingen överraskning. Men sedan måste jag börja fundera på mina alternativ - hur ska jag försörja mig? Vad vill jag göra? Vad KAN jag göra? Hur är det egentligen på jobbfronten? Vill jag jaga reklamjobb? Eller ska jag satsa på något helt annat?

Min copykollega på Trigger, som också blivit uppsagd, ska åka till Indien på obestämd tid och hälsa på en kompis. Coolt! Inget alternativ för mig dock. Men jag blir lite avis...

Jag blir också inspirerad när jag läser om Morten Lund, en dansk riskkapitalist och IT-entreprenör som förlorat hela sin förmögenhet som en följd av krisen. Han blev extremt rik efter några lyckade investeringar i bl.a. Skype. Pengar som han satsade i ett danskt tidningsprojekt (Startat av isländingar!! Naturligtvis...) som gick i stöpet i slutet av förra året. Nu är alla pengar borta, hans gamla medarbetare stämmer honom och han blir av med familjens dyra villa.

Men! Han har en helskön inställning.
I den här intervjun och föreläsningen säger han bl.a. (typ)

"Det är bara människor som föds rika har ett problem med att förlora pengar."
"I lågkonjunkturen är inget annorlunda för en sann entreprenör. En entreprenör kan alltid förlora allt."

...och vad det gäller hans eget misslyckande...

"Jag var lycklig innan. Jag kommer att bli lycklig igen."

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sæll Pétur!

Allt reddar sér, maður verður bara að vera

bjartsýnn og vona það besta.

Kveðja frá Mömmu.

2009-01-31 @ 14:29:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0