Inget nytt under solen...fetknopp!

En artikel i dagens G-P bekräftar på punkt efter punkt att min egen metod för att gå ner vikt inte är så tokig. Rent av bäst, faktiskt. Så står det i alla fall i The New England Journal of Medicine och det låter ju seriöst. 

"- Ju fler delar man adderar till behandlingen, exempelvis lågkaloripulver och läkemedel, desto bättre har det visat sig vara. På lång sikt är det också viktigt med en stor viktminskning i början av en behandling. Det ökar motivationen, säger Ingrid Larsson."

Mina erfarenheter från de gånger jag gått ner i vikt bekräftar precis samma sak, fast jag har aldrig provat några läkemedel, bara Modifast några veckor i början av dieten.

Men viktigast är trots allt det enkla receptet färre kalorier, mer motion. Om det sedan är i formen av GI, Atkins eller Viktväktarna är mindre viktigt. Det här skrev jag redan om i november förra året, den gången var det NY Times som konstaterade att alla trenddieter var på väg ut till förmån för det gamla hederliga kaloriräknandet. 

Tråkigt? Tja, det funkar i alla fall. Och det är ju kul!

Återigen måste jag konstatera att mitt största problem är magens omfång. Där finns heller inga genvägar. Träning är enda vägen till framgång... och träning tar emot avsevärt mer än kaloriräknande. Åtminstone för mig.

Kommentarer
Postat av: Martin Börjesson

Eftersom du refererar till "Erfarenheten från de gånger jag gått ner i vikt" måste det väl innebära att effekten inte är så varaktig i alla fall... ;)



/martin

2009-02-26 @ 18:45:45
Postat av: Petur

Här vill jag referera till Thomas Edison. Innan han lyckades skapa en fungerande glödlampa försökte han omkring 2 000 gånger. När folk sade att han hade misslyckats sade han: "Nej, jag har inte misslyckats. Jag har kommit på tvåtusen sätt att inte göra en glödlampa."



Jag har försökt gå ner i vikt fyra gånger. Den här gången tror jag att jag har lyckats. Rätt bra i jämförelse, eller hur. ;.)

2009-02-26 @ 21:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0