Om julen och framtiden

Tjena mittbena vad länge sedan jag bloggade här. Julen med allt vad det innebär kom emellan. Men å andra sidan har jag skrivit flitigt med inlägg på The Elliots Facebook-sida eftersom jag spenderat ganska så många timmar i studion den sista tiden. En alltigenom manlig värld av öldrickande, låga skämt och massa dötid när man väntar, snackar skit och...just det...spelar in musik också.

***

Julen blev lyckad. Första julaftonen med släkten hemma hos oss. Anna hade fixat en fantastiskt julbord, som skulle ha kunnat serverats på vilken lyxig restaurang som helt - minus risken att bli magsjuk eller få svinflunsan - fast hemmagjort och så väldigt mycket godare. Och så var det där med jultomten. Tidigare år har en kompis varit en mycket uppskattad finsk tomte som återkommit år efter år. Barnen har tindrat, fast övertygade om att inte bara tomten finns, utan att han är finsk dessutom. Men den finske tomten hade förhinder den här julen, så vi fick helt enkelt improvisera. Min svåger drog på sig dräkten, men blev fetavslöjad på direkten. Förvirringen i barnens ögon gick inte att ta miste på. En fejktomte!! Men så fort klapparna åkte fram och omslagspapprena åkte av, så var tomteintermezzot glömt. Spelen, leksakerna och kläderna var klart intressantare än att grunna på tomtens vara eller icke vara Själv provade jag mig fram bland alla julölen och somnade i soffan vid tolvslaget. Utmattad.

***

Imorgon är det nyårsafton. Då tänker man på året som gått, men funderar också kring framtiden.
Min nioåriga dotter och hennes två vänninor diskuterade framtiden häromdagen i baksätet på bilen:

- Nä, usch jag tänker inte gifta mig med en kille när jag blir stor.
- Men det måste du om du ska ha barn!
- Ja, eller så får du gifta dig med någon, skaffa barn och skilja dig sen.
- Eller så kan du adoptera ett barn från Kina eller nåt...
- Nääää! Det går inte!!! Ett barn ända från Kina. Det är ju inte miljövänligt ju!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0