Efter Way Out West

Way out WestCalexicoCrille i regnet
Åååh så trött jag var dagen efter Way Out West. MIn bedömning är att tjejerna var bäst: Robyn, Jenny Wilson och Lily Allen. Det rockade fett i alla tre fallen. 

Generellt sett var nivån på festivalen fantastisk hög, men de enda som faktiskt knockade mig var just dessa tre artister. Robyn intog scenen med en självklar pondus och lekfullhet som inte gick att motstå. Hon gjorde tolkningar av sina egna hits och låtar av bland annat Neneh Cherry och Queen. Den magnifika och omtalade avslutningen när Doktor Alban och Robyn sjöng No Coke med Kleerup på trummor var en triumf i sig. Få artister kan återupprätta en föredettings skamfilade kredd på bara några få minuter på det sättet. 

Jag gillade Jenny Wilsons bubblande rytmiska låtar som funkade oväntat bra live. Hon utnyttjade dynamiken på scenen med ständiga infall som höll åtminstone mig på alerten med ett fånigt leende på läpparna, trots regnet som föll. 

Lily Allen demonstrerade fantastiska röstresurser i kombination med en nonchalant charm och utstrålning. Plötsligt fattade jag grejen med den här tjejen. Hon handlar definitivt inte bara om skandaler i skvallerpressen. Låtarna funkade riktigt bra och publiken var med på noterna. 

Olle Ljungström bjöd på en halsbrytande och ojämn spelning. De konstiga utfallen och mellansnacken var underhållande - falsksången och snubblandet på orden var plågsamma. Men låtarna genialiskt bra naturligtvis.

Band of Horses, Calexico, Wilco och Glasvegas var alla bra, men överraskade inte riktigt. De gick snarare på rutin och säkerhet. My Bloody Valentine fattade jag inte alls. Hur öronbedövande rundgång, megadist och obefintlig sång kan trollbinda så många i publiken är ett mysterium för mig. Visuellt var det vackert, men mina öron tröttnade ganska snabbt. Kanske är det bara jag som inte är tillräckligt inlyssnad på bandets musik. Eller?

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag som aldrig sett Wilco förr blev väldigt positivt överraskad. Heja Wilco.

(Tänk så göttit nära du kommer bo nästa år. Tjohoo!)

2009-08-19 @ 21:27:48
URL: http://thegirlsofflorida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0