1-årsjubileum för min vikt

Petur 16 april 2008     Petur april 2009

Just idag är det exakt ett år sedan jag bestämde mig för att gå ner i vikt. Bilden till vänster är tagen just den 16 april 2008. Den till höger är tagen häromdagen. Det mesta av vikten förlorade jag under de första sex månaderna så det senaste halvåret har mest handlat om att hålla vikten. Och det är tufft ibland.

Först och främst mår jag mycket bättre, det är den största vinsten. Orkar mer, är piggare och gladare och sover bättre. Men sedan är det klart att det är skönt att kunna köpa kläder i vanliga affärer, vilket jag faktiskt inte kunde innan. Då fick jag gå till herrekiperingsaffärer med skjortor och kavajer i stora storlekar och gubbiga modeller.

Lite fakta: Imorse vägde jag 29,9 kg mindre än när jag startade. Mitt midjemått är 18 cm mindre, men fortfarande lite för stort för att vara hälsosamt faktiskt. Och mitt BMI har gått från fetma till dagens BMI som är inom gränserna för s.k. idealvikt.

Så här ser skillnaden ut i siffror:

                    2008                   2009
Vikt             116,3 kg             86,4 kg
Midja          121 cm               103 cm
BMI              31,2                    23,2

Det är en ständig kamp att hålla vikten. Just nu springer jag ungefär varannan dag inför Göteborgsarvet, vilket hjälper. En annan strategi är att jag håller igen under veckodagarna medan jag äter rejält på helgerna. Att unna mig sötsaker, öl, vin och god mat fredag-lördag gör att jag orkar att tänka på vikten resten av tiden.

I helgen ska jag fira med några riktigt goda och kalla öl!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var jädrar inte dåligt jobbat!

2009-04-17 @ 09:37:21
Postat av: Jenny

Good work!!!!

2009-04-17 @ 10:19:42
Postat av: annika

hur gjorde du-följde du nån speciell metod???

2009-04-26 @ 17:12:28
Postat av: annika

nu har jag läst allt och fattat-bra jobbat!!!:)

2009-04-26 @ 20:02:01
Postat av: Pétur Þór

Bra jobbat.



Tänkte bara nämna att det blir besvärligt i ett år till. Sedan börjar kroppen vänja sig vid den nya vikten och allting blir mycket lättare.

2009-05-19 @ 10:52:12
URL: http://www.bobified.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0