Brödfiaskot som blev OK

Pannkaksbrödet 

Surdegsbröd No 1
, platt och bränt

Först får jag konstatera: Brödbaket som inleddes igår blev ett misslyckande. Igår kväll märkte jag nämligen att jag bara lagt i hälften av jästen (Degen jäste misstänkt lågsamt, som jag berättade i förra inlägget) Så istället för att jäsa brödet i kylen, lät jag ställde jag det på köksbänken under natten. Resultatet blev som synes platt. Skorpan blev hård och lite bränd. Men inkromet blev faktiskt ganska gott, saftigt och smakrikt, möjligtvis i saltaste laget. 

Så efter omständigheterna blev brödet ändå helt okej.
Igår kväll trodde faktiskt inte att det skulle bli något bröd alls.

Lyftet 

Surdegsbröd No 2, med lite mer lyft

Nästa bröd bakade jag på lägre temperatur. Resultatet blev ett högre bröd med mjukare skorpa. Det återstår dock att smaka på det, mistänker att det är godare.

Slutsats: Jag räknar detta som ett halvfiasko...så vi får se om jag får tillbaka bagarlusten igen...

Kommentarer
Postat av: Vivvi

Testa gärna min cheesecake. Den är jätteenkel och smakar nästan som glass.

gottochenkelt.blogg.se

2009-07-10 @ 08:52:02
URL: http://gottochenkelt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0