Lekfull läsning

Ett öga rött

Jag såg en intervju med Jonas Hassen Khemiri i TV-programmet Babel och tyckte att han verkade vara en intressant kille. Skärpt och humoristisk. Jag läste därför hans bok Ett öga rött omgående. Och det ångrar jag inte. Det är imponerande hur Jonas Hassen Khemiri drar iland sitt till synes omöjliga skrivprojekt. Först är jag nämligen väldigt skeptisk till greppet att skriva hela romanen på "blattesvenska" i dagboksform. Irriterande, dålig svenska. Men snart uppskattar jag lekfullheten som präglar språket. Samma lätthet och humor finns i berättandet. Egentligen är det en enkel historia om en invandrarpojke som har svårt att hitta sin plats i tillvaron efter sin mammas död. Men det är sättet som Khemiri låter Halim berätta historien på som är bokens behållning. Hans halsbrytande tankar, handlingar och formuleringar blir helt logiska när man får insyn i hans värld. Allra tydligast blir det i skolan där Halim delar in klasskamraterna i olika grupper: lyxsvennarna, lodisgänget, dansklassarna, vanliga blattar, duktighetskillarna och så den grupp han själv tillhör - revolutionsblattarna. Reflektionerna uttalas med stor självsäkerhet, han fördömer det svenniga svenska samhället, samtidigt som det blir allt tydligare att Halim söker en sanning att hålla fast vid. Är det verkligen så mycket bättre någon annanstans? Går det att påverka världen? Hur då, i så fall?

Jag har bara en invändning. Boken skulle må bra av att kryddas med mer drama och starkare konflikter. Det blir särskilt tydlig i slutet, som bäddas in i feel-good-bomull. Det känns som om Khemiri gillar sina huvudpersoner lite för mycket och vill ge Halim och hans pappa en hoppfull framtid, vilket känns onödigt tillrättalagt.

Bonuspoäng till bokens snygga omslag och Jonas Hassen Khemiris hemsida - så långt ifrån andra författares knastertorra hemsidor man kan komma. Kolla särskilt in bonusdelen med gåtor och länkar. Där kan man se hur Khemiri väver in referenser från omvärlden och sitt eget liv i sina verk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0