Se Kungamordet på SVT!

Jag brukar lyssna på ljudböcker i bilen. Ljudböcker är tyvärr ganska dyra, så när jag av en slump ramlade över några billiga sådana i en boklåda på Järntorget så slog jag till. En av böckerna var Kungamordet av Hanne-Vibeke Holst. Mina förväntingar var låga. Omslaget antydde att det var en "tjejig" bok. Jag hade sett lite ur den svenska tv-filmatiseringen av Kronprinsessan, som Kungamordet är en uppföjare till, vilket fick mig att tro att boken främst handlade om politik. Inte mitt favoritämne. Det antydde att det var en tråkig bok.

Men jag hade fel. Kungamordet blandar politiska intriger och familjedramatik på ett engagerade sätt. Jag sögs in i historien och ville hela tiden höra mer. Det som gjorde lyssningen speciell var att jag hade ett ansikte på många av karaktärna via tv-serien. Alexandra Rapaport som miljöminister Charlotte Ekeblad. Suzanne Reuter som Elisabeth Meyer. Och Reine Brynolfssson  som partiledaraspiranten Gert Jakobsson. Jag tänkte mig Lena Endre i rollen som Gerts fru Linda Jakobsson. Vacker, bedagad, alkoholiserad, misshandlad...

När jag nu kollat de första två avsnitten av Kungamordet på SVT Play sätter det igång en flod av tankar. För det första: Varför är så mycket svensk film så dålig? Jag såg Mastermind - Wallander här om dagen. Allt i den filmen var under all kritik: Manuset. Skådespeleriet. Miljöerna. Fotot. "Ett skämt" är det bästa sättet att sammanfatta hela upplevelsen på.

Men å andra sidan. När man ser bra svensk film, så är det ofta riktigt bra. I den kategorin skulle jag enkelt kunna sätta tv-filmatiseringen av Kungamordet. Inte nog med att det är fantastiska rollinsatser från i stort sett alla inblandade - särskilt Reine Brynolfsson. Manuset är faktiskt bättre än boken. Ja, jag vet, det brukar vara tvärtom. Men i det här fallet är det faktiskt så. Serien är bättre än boken. Jag har visserligen bara sett de två första delarna. Men både replikerna och handlingen är vassare och mer genomtänkta än förlagan. Och rollbesättningen är perfekt. Marie Richardsson är Linda Jakobsson. Jag tror på det.

Så ta chansen. Se den medans den finns på svt:s hemsida. Serien Kungamordet är bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0