Göteborgstips, del 2: Café Kaffe och Te

Saluhallen Briggen ligger i mina hemmakvarter, ett stenkast från Andra Långgatan och Linnégatan. Den gamla brandstationen inhyser restauranger, caféer, en salladsbar och färska matvaror; bröd, kött och ost. Vid lunchtid är trängseln stor, då ska kontorsråttorna från företagen på långgatorna utfodras. Slipsklädda herrar och hjordar av föräldralediga innerstadsbor fyller upp varje vrå av den stimmiga saluhallen. Men när klockan slår ett så försvinner alla som genom ett trollslag.

Jag besöker Briggen minst en gång i veckan. Det varierar vilken av restaurangerna jag väljer att äta lunch på, men jag tar alltid min latte på samma ställe: Café Kaffe och Te. Tvillingsystrarna bakom disken, som äger caféet tillsammans, är föredömligt serviceinriktade och trevliga. De driver sitt ställe med omsorg och passion som märks. Varje dag är de uppe i ottan och bakar enkla men läckra bakverk: mjuka kakor, skorpor, semlor. Och latten är som jag gillar den. Lagom stark, rund fin chokladig kaffesmak som inte försvinner i mjölken. Alltid perfekt tempererad. Jag tror inte att tjejerna här titulerar sig barista. Men det spelar ingen roll, kaffet kan lätt mäta sig med vilket som helst av de allra trendigaste italienska kaffebarerna i centrum. Det behöver inte alltid vara tillkrånglat och dyrt för att vara bra. Det kan lika gärna vara rättframt och utan krusiduller. Jämn, hög standard. Gott helt enkelt!

              

Som ett riktigt café ska vara.
Gott kaffe, nybakade kakor och trevlig personal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0