Göteborgstips, del 1: Blå Huset.

Några ord om ställen i Göteborgs restaurang- och cafévärld som jag tycker att fler borde upptäcka.
Fler tips kommer, men jag börjar med...

Blå Huset, Konstepidemin
Det är något fridfullt och vilsamt över Konstepidemin. Det ligger högst uppe på berget mellan Annedal och Änggården. Inte långt från stans myller av caféer och krogar - på cykel är det bara att rulla nedför backen så är du på Linnegatan - men ändå får du känslan av att göra en utflykt till landet. Här uppe i parken huserar hundratals konstnärer, författare, skulptörer, filmare och andra kulturutövare i tegelbyggnaderna som tidigare utgjorde Göteborgs Epidemisjukhus.

Restaurang Blå Villan är områdets träffpunkt och självklara centrum. I caféet och restaurangen kan man äta vällagad mat, ofta husmanskost och vegetariska rätter. De serverar kaffe och espresso och på ett bord står hembakade kakor framdukade. Genuint och gott. Men framförallt kommer jag hit för den sköna stämningens skull. Den gamla trävillan är vacker. Gästerna är avslappnade. Många verkar känna varandra, hejar och stannar för att byta några ord. Och när solen skiner på verandan med utsikt över Annedal, då sitter jag där med en kopp kaffe och bara njuter.

Skönt ställe. Eva och Kwon har drivit Blå Huset i tio år.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag kommer ihåg när jag upptäckte konstepidemin, det var en varm vårdag när de hade konstepidemins dag. Det var helt underbart och lite surrealistiskt med ett band som stod och spelade på en gräsmatta och barn som ritade överallt på asfalten. Det är faktiskt en riktig pärla!

2008-03-05 @ 20:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0