Vårkänslor i Botaniska: Betyg 5/5

Solen sken över Göteborg idag och jag var ledig för en gångs skull. Jag och mina tre döttrar - Moa, Stella och Kajsa - promenerade till Botaniska Trädgården. Vilket ställe! Helt fantastiskt fint. Jag kan rekommendera alla ett besök. Gratis inträde och så vackert och välskött.

Vårlökarna sticker upp överallt och blommor har börjat slå ut i rabatterna och på träden. Största succén under besöket var växthusen, där vi bl.a. såg sköldpaddor, kakaoträd, pepparbuskar, köttätande växter och megastora kaktusar.

Dessutom är Påsköträdet i blom. Påsköträdet är en verklig klenod. Thor Heyerdahl skänkte frön från trädet och Botaniska lyckades få dem att gro. Några år senare visade sig trädet vara helt utrotat på sin enda naturliga växtplats - Påskön. Så träden på Botaniska är de enda med känt vildursprung!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0