Bäst just nu

På bio:
"No country for old men" av Ethan och Joel Coen
Pulp Fiction för 2000-talet. Då tänker jag på intrigen och historien som på samma sätt som Pulp Fiction tar helt oväntade vändningar. Karaktärerna som lever sitt eget liv, trovärdiga men ändå skruvade. Och till sist skådespelarinsatserna. Precis som i Pulp Fiction gör alla lysande insatser ner till minsta biroll, även en sliten nuna som Tommy Lee Jones briljerar i rollen som landsortspolis. Sedan slutar likheterna. Den här historien är mörkare och mer suggestiv. Värt att notera: Inte en ton musik hörs i hela filmen förrän i eftertexterna.

Läsning:
"Att skriva- en hantverkares memoarer" av Stephen King
Jag är en hantverkare på den skrivna textens område. Det kanske inte alltid märks här i bloggen. Min i mitt arbete som copywriter blir det tydligt varje dag. Först texter till en produktkatalog, sedan till en hemsida och därefter ett synopsis till en reklamfilm. Då gäller det att se textförfattandet som ett arbete vilket som helst. Det finns ingen tid att sitta och vänta på inspiration. Det är bara att hugga i och lita på sin rutin.
    I Stephens King bok om att skriva böcker lär jag mig att skillnaden mellan att skriva romaner och reklamtexter kanske inte är så stor trots allt. King har en extremt praktisk approach till skrivandet och det är framförallt det som jag uppskattar med här boken. 
    Några sammanfattade tips för dig som vill skriva en bok: "Ha ett litet skrivbord. Placera det gärna i ett hörn, i ett trångt utrymme utan utsikt. Stäng dörren. Börja skriva. Minst 2000 ord varje gång. Sluta inte förrän du är färdig."

Inte konstigt att den mannen är produktiv.



Kommentarer
Postat av: emma

har du hund.
var med i mina tävlingadå.
länkarna finns påå mitt senaste inlägg

2008-02-29 @ 22:47:00
URL: http://www.enlitentax.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0