Är jag eller Carl Reinholdzon Belfrage helt fel på det?

Att jag börjar bli gammal råder inget tvivel om. Jag handlar kläder tre gånger om året. Har gubbig musiksmak. Lönnfet. Eller, ja okej då, fet helt enkelt. Väljer funktion framför form. Och jag har börjat blogga, typ fem år efter att alla andra. Och så kollar jag facebook varje dag, det känns ganska medelålders faktiskt...

Men! Jag har nog trott att jag har koll på trenderna ändå. Fattar vad kidsen är nere med liksom. På senaste tiden har jag börjat tvivla. Eller rättare sagt jag är extremt förvirrad. För när jag bläddrar i tidskriften Nöjesguden nuförtiden så är pannan alltsomoftast rynkad. Förr - när det fanns svartklubbar i varje göteborsk stadsdel, Kriss Kross och Temple of The Dog hade hits på radion och Linda Skugge skrev i Ultra - så var Nöjesguiden cool. Idag är väl inte Nöjesguiden direkt hetast längre, det fattar till och med jag. Men jag trodde kanske att unga människor läste tidningen fortfarande, eller att de utgjorde en målgrupp åtminstone.

Men så läser jag och blir allt mer frågande. Artiklar om Hästpojken, bandet med gamla medlemmar från Bad Cash Quartet som var stora för sju år sen. Dom är tydligen heta? Okej? Intervju med komikern Björn Gustavsson, som är affischnamn i årets melodifestival (!?). Okej? Melodifestivalprogramledare var aldrig med i Ultra eller Nöjesguiden - då, för länge sen.

Musikrecensionerna då? Där brukar man kunna lita på att det är ordning på torpet. Obskyra band med snåriga namn ska hyllas och sen glömmas ett halvår senare. Jag läser: "Bäst just nu: "You say party, we say die die" Bra! " "Instruments of Science & Technology" Så där ja. "Bishop Lamont & Black Milk" Yesss! Precis så. Nej, jag är inte ironisk, så ska det vara tycker jag. Nytt och fräscht.

Men så ser jag: "Bäst just nu: Ola Magnell, Höstkänning". What the...! Där tappade ni mig igen. Ola Magnell? När var han "bäst just nu" nån gång egentligen? Inte 2008 i alla fall.

Vad är förklaringen till detta?

Jag har en teori, för nu slår jag upp en sida som domineras av redaktören själv; Carl Reinholdzon Belfrage. Jag har noterat hans framfart tidigare. Herr Reinholdzon Belfrage hyllar tidigare nämnda Hästpojken, en cover på "Sweet Child o' Mine" och....hepp! Morrissey! Det sistnämnda gjorde man i Ultra hela tiden. ( Hej Andres Lokko!) Sedan kör Carl krogrecensioner. Där nämner han liksom i förbifarten ord som "sauternes", "gåslever", "anklever", "Tournedos Rossini" och "råbiff". Kalle verkar världsvan, hemtam på femstjärniga krogar i världens metropoler. Missförstå mig inte. Jag älskar god mat och dryck. Äter gärna gåslever. Dricker goda viner o.s.v. Jag och Carl skulle säkert kunna ha en riktigt trevlig kväll tillsammans på Sjömaggan eller Basement. Men hur ofta besöker den genomsnittliga Nöjesguidenläsaren såna ställen? Hur ofta äter de Belugakaviar? Jag gör det inte så ofta i alla fall.

Sedan slås jag av tanken. Det kanske de gör jämnt? Nöjesgudienläsare kanske beställer in champagne och gastronomiska mästerverk på krogen varje helg? Och sedan går de hem och lyssnar på Morrisey och Ola Magnell på en efterfest där de korkar upp flaska efter flaska med perfekt lagrad Bordeaux... Det är ju också nån form av revolt.

För så enkelt som att redaktören sköter krogrecensionerna själv bara för att Nöjesguiden ska finansiera hans dyra krogvanor....så enkelt kan det ju inte vara?


Bäst just nu: Gåslever och Morrisey

Kommentarer
Postat av: Snökalven

Hästpojken är typ helt bäst! Den här veckan åtminstone.

2008-02-16 @ 19:17:58
URL: http://snoqalf.blogg.se
Postat av: den fule

Mycket intressant.

2008-02-18 @ 16:06:24
URL: http://denfules.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0