Sverige-Danmark via Afrika



Vilken timing! Veckan i Danmark blev het. Solen sken ständigt över vårt hyrhus utanför Århus. Med sandstranden bara ett stenkast bort, så kunde det inte varit bättre. Ungarna var lite frustrerade över det långgrunda vattnet, men jag och Anna känd oss lugna och trygga. Huset låg avskilt i slutet på en gata med utsikt över de danska vetefälten. Vi "hyggde" oss på kvällarna med dansk öl medan grillen osade. Dejligt.

En dag på Djurs Sommerland gjorde succé. Massor av extremt fula danskar trängdes i vattenlandet medan de rökte och drack pilsner. Köerna var lagom långa. Ungarna gillade blandningen av åk och lekattraktioner.

Jag blev dock en aning frågande till "Afrikland" - den del av parken som hade ett afrikanskt tema. Här kände jag mig väldigt svensk, eller kanske snarare politiskt korrekt, i meningen att jag snart upptäckte att danskarnas syn på Afrika verkar en aning föråldrad. Attraktionen "Hottentottkarusellen" pryds av en svart figur med extremt stora läppar,  "Kannibalgrytorna" är en variant på Lisebergs "Virvelvinden" med skillnaden att man sitter i grytor med målade lågor. På "Banaturen" åker man i bananbåtar förbi mekaniska dockor som föreställer afrikanska infödingar med ben i näsan som spelar bongotrummor.

Visst, jag förstår att det är karikatyrer, precis som vikingarna med hornprydda hjälmar i vikingadelen av parken. Men när jag samma kväll sitter framför dansk tv och följer den politiska debatten om invandring, så doftar minnet av "Afrikaland" en aning unket. Man diskuterar att Danmark fått åthutning i EU-domstolen för sina alltför restriktiva regler för uppehållstillstånd till invandrare gifta med danskar. De invandarfientliga politikerna försöker skyla över sina egna fördomsfulla och opportunistiska åsikter i frågan med diverse snömosiga uttalanden om folkopinionen och odemokratiska regler inom EU. Det hela är faktiskt ganska pinsamt, eller snarare plågsamt.

Men missförstå mig rätt. Bortsett från just den saken diggar jag Danmark och danskarna. Och maten och drycken. Och Århus är en trevlig stad.

I will be back...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0