Powerwalking i Pilane

Skulptur av Laura Ford


Pilane. Det låter som en grekisk ö, men är ett gammalt gravfält med anor från stenåldern på Tjörn. Jag besökte den omskrivna skulpturutställning där. Helt solo, utan barn eller fru, spankulerade jag runt med förvånansvärt många andra kulturintresserade besökare, samt en skock får som verkade vana vid uppståndelsen. 

I det vackra landskapet, som påminner om Gotland, infogas verk av konstnärer från hela världen. Mest uppmärksammat är Trebent Buddha av den kinesiske konstnären Zhang Huan, ett stort kopparschabrak som är minst åtta meter högt.

Starkast intryck gjorde Laura Fords märkliga skulpturer, som får mig att tänka på obehagliga scener ur mörka barnsagor. En pojke med fågelhuvud, en flicka som smält samman med ett träd och fem figurer i rustningar som ligger utslagna i gräset. Är de döda? Spooky.
 
Jag rekommenderar ett besök. Utställningen pågår till 14 september.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0