Mina isländska gener jublar



Äntligen lite rättvisa i OS. Island till handbollsfinal. Matchen sänd direkt imorgon. Det är faktiskt det enda som kan få mig att bänka mig framför tv:n för att titta på bilder från hyckleri-OS.
 
Imorgon bitti kommer Reykjaviks gator att vara tomma. För just nu råder något som liknar Stenmarkfebern i Sverige på sjuttiotalet på Island. Tänk er norsk nationalism upphöjt i två. Om de vinner vet jag inte vad som kommer hända, men isländingar är kända för att kunna fira ordentligt. Landet kommer att skaka som vid ett vulkanutbrott. I vilket fall som helst kommer spelarna att tas emot som nationalhelgon i klass med Leif Eriksson.

Isländska handbollslandslaget har dessutom lyckats med något som ingen svensk idrottare lyckats med under detta OS - de är omskrivna idag på NY Times förstasida. I artikeln inne i tidningen intervjuas den isländske presidenten om den makalösa insatsen som laget gjort. Ett litet land med bara 300 000 invånare har tagit sig till final i konkurrens med lag som Tyskland, Sverige och Spanien. Tänk dig Redbergslid IK i OS-final, så osannolikt är det faktiskt. 

Redan nu är silvret klart. I och med det kan man säga att Islands samlade OS-insats slår Sveriges med hästlängder - i alla fall relativt sett.

Läs hela NY Times artikeln här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0