Sämst just nu

Vänaste land av Åke Edwardsson

Varning! Maken till tråkig bok var det länge sedan jag stött på. Boken utspelar sig i Göteborgs mest invandrartäta förorter; Bergsjön, Angered, Hjällbo. Författarens bild av invånarna verkar minst sagt fördomsfull. "Blattarna" är undvikande, tysta, nedtryckta, olyckliga och rädda. Ingen säger nåt, alla tittar svårmodigt ut genom fönster (det händer minst tjugo gånger, jag svär!). Här uppdagas mord och trafficking men ändå är historien grymt oengagerande. Man vet inget om offren, man bryr sig inte.

Polisen arbetar planlöst och på känn. De har inga möten, utan verkar mest köra runt i bilar och prata i telefon. Dialogen är skrattretande platt och upprepande. Edwardsson lyckas trycka in Winters kvasifilosofiska tankar i varje situation. Vad tankarnas röda tråd består av, är svårt att avgöra. Men det oftast dysterheter och inte sällan rör tankarna språkliga frågor. Edwardsson förkärlek för att upprepa ett ord i minst tre olika meningar, för att liksom vända och vrida på det är gravt irriterande. Typ, "Han följde ett spår. Allt hade spårat ur. Urspårning. Han tänkte på kurdspåret i Palmeutredningen." Och så där håller det på.

Slå på ett avsnitt av vilken dussinserie som helst på valfri TV-kanal, så får du en bättre konstruerad och berättad historia än det här. Det är klyschigt, dammigt och så lååångtråkigt att man dör. I alla fall jag.

Kommentarer
Postat av: kalmarvyer.blogspot.com

Mycket trevlig blogg av en sympatisk person, har lagt till den i mina favoriter. Ska klicka på dina annonser också, så att det inte bara är stim-pengar som trillar in.

2008-04-12 @ 21:02:18
URL: http://kalmarvyer.blogspot.com
Postat av: Honung

Vad skönt. Då slipper jag läsa den.

2008-05-14 @ 11:21:23
URL: http://honungsbullen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0