Apropå Guldägget

Imorgon är det Guldäggsutdelning. Kvällen då de nyskapande reklamidéerna ska prisas. Lämpligt nog har Expressen en intervju med Roy Andersson i sin nätupplaga. Roy Andersson är en av mina idoler. Han har gjort många klassiska reklamfilmer plus några klassiska långfilmer. (Det är ingen slump att den här bloggen heter som den gör - en av hans senaste filmer heter som bekant Sånger från andra våningen.) Allt Roy gör, gör han med stort engagemang, stort hjärta och briljant intelligens. Och inte minst, stor humor. För även om vissa scener är mörka och dystopiska, så finns där alltid en glimt i ögonvrån. Det märks bäst i hans reklamfilmer, som fortfarande är bland de allra roligaste. Det senaste exemplet är spotarna för Felix ketchup, med den vresiga gubben i köket.

Jag skulle också vilja slå ett slag för två böcker med Roy Anderssons namn på omslaget. Lyckad nedfrysning av herr Moro är en antologi som han varit med och sammanställt. Jag fick den på högstadiet och den är fortfarande en bok som jag tar fram och bläddrar i emellanåt. En fantastisk samling texter och foton som berörde mig starkt då och fortfarande gör det idag. Att förklara innehållet i den boken är svårt, den finns en löst sammansatt tråd, som är självklar när man läser den. Jag citerar från Wikipedia "I innehållet märks bland annat en reklamtext från ett amerikanskt Kryonikföretag, utdrag ur Dostojevskijs Anteckningar från ett källarhål, novellen Hängningen av George Orwell sant FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Bland fotona finns bilder på dansande ungdomar, atombomben över Nagasaki 1945, en pojke som fastnat med armen i en godisautomat och en ko med framavlat jättejuver, avsett för maximal mjölkproduktion."


Den andra boken heter Vår tids rädsla för allvar och är skriven av Roy Andersson själv. Där beskriver han bland annat tillkomsten av Lyckad nedfrysning av Herr Moro, men även sin syn på mänskligheten, konstnärligt skapande och bristen på långsiktiga visioner. Titeln säger mycket om innehållet och Herr Anderssons syn på sin samtid. Respect!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0